Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Controlling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Controlling
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z rachunkowości finansowej i zarządczej
W-2Znajomość podstaw finansó i analizy finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem i klasyfikacją controllingu
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
C-3Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola i zadania controllera2
T-A-2Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu3
T-A-3Rola analizy finansowej w controllingu2
T-A-4Praktyka wdrażania i funkcjonownia controllingu2
9
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje controllingu1
T-W-2Funkcje controllingu w zarządzaniu2
T-W-3Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-4Narzędznia controllingu1
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu1
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego1
T-W-7Obszary controllingu strategicznego1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa9
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych21
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury11
A-W-3przygotowanie do zajęć10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/07_W01
Student zna elementarną terminologię używaną w controllingu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
Z_1A_W01, Z_1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-4, M-1S-2, S-3
Z_1A_D3/07_W02
Student ma wiedzę o metodyce stosowania typowych narzędzi controllingu w różnych obszarach działalności jednostek
Z_1A_W09, Z_1A_W11, Z_1A_W08C-3, C-2T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-4, M-1, M-2S-2, S-3
Z_1A_D3/07_W03
Student umie charakteryzować etapy stosowania controllingu w jednostkach i zna cechy controllingu operacyjnego i strategicznego
Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W11, Z_1A_W05C-3, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/07_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu
Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U11, Z_1A_U13C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-4, M-1S-2, S-3
Z_1A_D3/07_U02
Student potrafi identyfikować obszary i warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
Z_1A_U04, Z_1A_U14, Z_1A_U16, Z_1A_U05C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-7M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
Z_1A_D3/07_U03
Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
Z_1A_U02, Z_1A_U06, Z_1A_U14, Z_1A_U01, Z_1A_U13C-3, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-5M-4, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/07_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Z_1A_K08, Z_1A_K07, Z_1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/07_W01
Student zna elementarną terminologię używaną w controllingu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
Z_1A_D3/07_W02
Student ma wiedzę o metodyce stosowania typowych narzędzi controllingu w różnych obszarach działalności jednostek
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
Z_1A_D3/07_W03
Student umie charakteryzować etapy stosowania controllingu w jednostkach i zna cechy controllingu operacyjnego i strategicznego
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/07_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy controllingu.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy controllingu. Student umie interpretować zakres controllingu.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
Z_1A_D3/07_U02
Student potrafi identyfikować obszary i warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu..
4,0Student dobrze rozróżnia cechy controllingu.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
Z_1A_D3/07_U03
Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student potrafi wykorzystać część informacji z rachunkowości w controllingu.
4,0Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu.
4,5Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/07_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Nowak E. (red.)., Controlling dla menedżerów, CeDeWu, Warszawa, 2018
  2. Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2011
  3. Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2019
  4. Bieńkowska A., Analiza rozwiązań i wzorce controllingu w organizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2015
  5. Chomuszko M., Controlling procesów. Jak wdrożyć, PWN, Warszawa, 2015, także w Ibuk
  6. Nesterak J., Nowak M., Kowalski M.J., Controlling personalny: w praktyce przedsiębiorstw działających w Polsce, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2020
  7. Świderska G. K., Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Goliszewski J., Controlling. Koncepcja, zastosowania, wdrożenie., Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2019
  2. Leszczyński Z., Wnuk. T., Controlling w praktyce, ODDK, Warszawa, 2010
  3. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2008
  4. Sierpińska M., Niedbała B., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwach. Centra odpowiedzialnośc w teorii i praktyce, PWN, Warszawa, 2008
  5. Vollmuth H. J., Controlling. Planowanie, kontrola, kierowanie., AWP, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola i zadania controllera2
T-A-2Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu3
T-A-3Rola analizy finansowej w controllingu2
T-A-4Praktyka wdrażania i funkcjonownia controllingu2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje controllingu1
T-W-2Funkcje controllingu w zarządzaniu2
T-W-3Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-4Narzędznia controllingu1
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu1
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego1
T-W-7Obszary controllingu strategicznego1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa9
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych21
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury11
A-W-3przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_W01Student zna elementarną terminologię używaną w controllingu, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem i klasyfikacją controllingu
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-A-1Rola i zadania controllera
T-W-2Funkcje controllingu w zarządzaniu
T-W-7Obszary controllingu strategicznego
T-W-1Pojęcie i rodzaje controllingu
T-W-3Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
T-W-4Narzędznia controllingu
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_W02Student ma wiedzę o metodyce stosowania typowych narzędzi controllingu w różnych obszarach działalności jednostek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-W-7Obszary controllingu strategicznego
T-W-4Narzędznia controllingu
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_W03Student umie charakteryzować etapy stosowania controllingu w jednostkach i zna cechy controllingu operacyjnego i strategicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-A-3Rola analizy finansowej w controllingu
T-A-2Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu
T-A-4Praktyka wdrażania i funkcjonownia controllingu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-3Metoda sytuacyjna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem i klasyfikacją controllingu
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-W-2Funkcje controllingu w zarządzaniu
T-W-7Obszary controllingu strategicznego
T-W-1Pojęcie i rodzaje controllingu
T-W-3Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
T-W-4Narzędznia controllingu
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy controllingu.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy controllingu. Student umie interpretować zakres controllingu.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_U02Student potrafi identyfikować obszary i warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U16Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-A-1Rola i zadania controllera
T-A-2Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu
T-W-7Obszary controllingu strategicznego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-3Metoda sytuacyjna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student umie określać obszary stosowania controllingu a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu..
4,0Student dobrze rozróżnia cechy controllingu.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy i umie interpretować zakres controllingu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_U03Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Cel przedmiotuC-3Poznanie warunków stosowania controllingu w przedsiębiorstwie oraz w innych jednostkach
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-A-3Rola analizy finansowej w controllingu
T-A-2Zastosowanie wybranych narzędzi controllingu
T-A-4Praktyka wdrażania i funkcjonownia controllingu
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu controllingu.
3,5Student potrafi wykorzystać część informacji z rachunkowości w controllingu.
4,0Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu.
4,5Student potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać informacje z rachunkowości w controllingu i zna praktyczne aspekty funkcjonowania controllingu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/07_K01Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Z_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem i klasyfikacją controllingu
C-2Poznanie funkcji i narzędzi controllingu
Treści programoweT-A-1Rola i zadania controllera
T-W-2Funkcje controllingu w zarządzaniu
T-W-7Obszary controllingu strategicznego
T-W-1Pojęcie i rodzaje controllingu
T-W-3Warunki stosowania controllingu w przedsiębiorstwie
T-W-4Narzędznia controllingu
T-W-5Rachunkowość jako źródło informacji dla controllingu
T-W-6Zasady controllingu strategicznego i operacyjnego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.