Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku
W-2Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata3
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.2
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)1
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.2
10
wykłady
T-W-1Polityka gospodarcza- istota cele Państwa liberalno-demokratycznego, gospodarka, ingerencja państwa, wymiany i podziału. Doktryna państwa opiekuńczego.2
T-W-2uwarunkowanie wewnętrzne i zewnętrzne podsystemy polityki gospodarczej- polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu Państwa, polityka fiskalno-bbudżetowa jako istrument regulacji popytu.2
T-W-3Deficyt budżetowyi dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pienięzno-kredytowej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna studenta obejmująca: -studiowanie literatury przedmiotu, dobór i analiza materiałów wtórnych (raportów, analiz, komentarzy), -przygotowanie prac tematycznych, -opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia,18
A-A-3Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie poleconej literatury8
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności interpretowania zjawisk gospodarczych
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_W01
Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
Z_1A_W03C-1T-A-1M-3, M-1S-1
Z_1A_C02_W02
rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
Z_1A_W01C-1, C-2T-A-2M-3, M-2S-4, S-1
Z_1A_C02_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
Z_1A_W05C-3, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Z_1A_U01C-3, C-2T-A-4M-3, M-2S-4, S-1
Z_1A_C02_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
Z_1A_U05C-3, C-2T-A-3, T-A-4M-3, M-2S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C02_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
Z_1A_K06C-3, C-1, C-2T-A-5M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_W01
Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
Z_1A_C02_W02
rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów panstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
Z_1A_C02_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
Z_1A_C02_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C02_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. red. nauk. Romana Kisiela i Renaty Marks-Bielskiej, Polityka gospodarcza : (zagadnienia wybrane), Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2013
  3. Dominiak N., Oleszczyk N., Tendencies of changes in the level of economic development of Northern Poland, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Buchanan J. M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
  2. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata3
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.2
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)1
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka gospodarcza- istota cele Państwa liberalno-demokratycznego, gospodarka, ingerencja państwa, wymiany i podziału. Doktryna państwa opiekuńczego.2
T-W-2uwarunkowanie wewnętrzne i zewnętrzne podsystemy polityki gospodarczej- polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu Państwa, polityka fiskalno-bbudżetowa jako istrument regulacji popytu.2
T-W-3Deficyt budżetowyi dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pienięzno-kredytowej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna studenta obejmująca: -studiowanie literatury przedmiotu, dobór i analiza materiałów wtórnych (raportów, analiz, komentarzy), -przygotowanie prac tematycznych, -opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia,18
A-A-3Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie poleconej literatury8
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_W01Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
Treści programoweT-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_W02rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów panstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_W03Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_U01Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_U02Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C02_K01Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń