Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy rachunku kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy rachunku kosztów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z różnymi odmianami rachunku kosztów
C-3Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne.2
T-W-2Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.2
T-W-3Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej.1
T-W-4Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów.3
T-W-5Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie.3
T-W-6Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich.2
T-W-7Kalkulacja kosztów.4
T-W-8Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie problemów dotyczących pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów oraz kalkulacji40
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_W01
Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_U01
Słuchacz potrafi odróżnić koszty od pojęć bliskoznacznych. Potrafi klasyfikować koszty, określić zasady ich pomiaru i wyceny, prezentuje sposób ujęcia kosztów w ewidencji księgowej. Potrafi przedstawić koszty w rachunku zysków i strat.
R_10-_U02, R_10-_U03, R_10-_U05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z realizacją poszczególnych etapów tradycyjnego rachunku kosztów. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów tradycyjnego rachunku kosztów.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_W01
Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_U01
Słuchacz potrafi odróżnić koszty od pojęć bliskoznacznych. Potrafi klasyfikować koszty, określić zasady ich pomiaru i wyceny, prezentuje sposób ujęcia kosztów w ewidencji księgowej. Potrafi przedstawić koszty w rachunku zysków i strat.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_K01
Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z realizacją poszczególnych etapów tradycyjnego rachunku kosztów. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów tradycyjnego rachunku kosztów.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.

Literatura podstawowa

  1. Czubakowska K., Rachunek kosztów i wyników, PWE, Warszawa, 2015, I
  2. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
  2. Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
  3. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarzadcza T. 1, Ekspert, Warszawa, 2012
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne.2
T-W-2Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.2
T-W-3Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej.1
T-W-4Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów.3
T-W-5Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie.3
T-W-6Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich.2
T-W-7Kalkulacja kosztów.4
T-W-8Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat.3
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie problemów dotyczących pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów oraz kalkulacji40
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_W01Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W03Zna techniki rachunkowości zarządczej, w tym rachunku kosztów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
C-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z różnymi odmianami rachunku kosztów
Treści programoweT-W-1Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne.
T-W-2Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.
T-W-6Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich.
T-W-4Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów.
T-W-8Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat.
T-W-5Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie.
T-W-3Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej.
T-W-7Kalkulacja kosztów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_U01Słuchacz potrafi odróżnić koszty od pojęć bliskoznacznych. Potrafi klasyfikować koszty, określić zasady ich pomiaru i wyceny, prezentuje sposób ujęcia kosztów w ewidencji księgowej. Potrafi przedstawić koszty w rachunku zysków i strat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U03Potrafi rozliczać koszty i ustalać koszt jednostkowy
R_10-_U05Potrafi stosować modele decyzyjne z wykorzystaniem informacji z rachunkowości
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
C-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z różnymi odmianami rachunku kosztów
Treści programoweT-W-1Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne.
T-W-2Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.
T-W-6Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich.
T-W-4Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów.
T-W-8Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat.
T-W-5Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie.
T-W-3Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej.
T-W-7Kalkulacja kosztów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_K01Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z realizacją poszczególnych etapów tradycyjnego rachunku kosztów. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów tradycyjnego rachunku kosztów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Potrafi współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
C-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z różnymi odmianami rachunku kosztów
Treści programoweT-W-1Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne.
T-W-2Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów.
T-W-6Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich.
T-W-4Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów.
T-W-8Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat.
T-W-5Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie.
T-W-3Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej.
T-W-7Kalkulacja kosztów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.