Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu. | 2 |
T-A-2 | Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu. | 1 |
T-A-3 | Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu. | 2 |
T-A-4 | Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL | 3 |
T-A-5 | Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów | 2 |
T-A-6 | Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego. | 3 |
T-A-7 | Prezentacja prac zaliczeniowych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. | 2 |
T-W-2 | Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty). | 3 |
T-W-3 | Konkurencyjność i innowacyjność regionów. | 2 |
T-W-4 | Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną). | 2 |
T-W-5 | Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego | 2 |
T-W-6 | Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu. | 3 |
T-W-7 | Planowanie rozwoju regionu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL) | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego | 8 |
A-A-5 | Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS | 10 |
A-A-6 | Konsultacje | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna. |
M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_W01 student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
E_1A_C3_W02 posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | E_1A_W02, E_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
E_1A_C3_W03 student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W11, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | E_1A_U02, E_1A_U10, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U16, E_1A_U17 | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_C3_U02 posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym, | E_1A_U04, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K03 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-6 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_W01 student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | 2,0 | student nie zna podstawowych definicji regionu i typów kryteriów wyodrębniania regionu. |
3,0 | zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | potrafi definiować pojęcie rozwoju reionalnego i typy regionów w stopniu dobrym | |
4,5 | opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wyraża | |
5,0 | wiedza studenta opanowana w stopniu bardzo dobrym, a nawet wykraczająca poza zakres przekazanego materiału | |
E_1A_C3_W02 posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | 2,0 | student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej |
3,0 | zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | w stopniu dobrym opanował przekazaną przez prowadzącego wiedzę | |
4,5 | opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wypowiada | |
5,0 | w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym | |
E_1A_C3_W03 student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |
3,0 | W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową | |
3,5 | potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny | |
4,0 | opanował wiedzę w zakresie przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | student dodatkowo objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE | |
5,0 | w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę przekazaną przez prowadzącego przedmiot |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach | |
4,0 | student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym | |
4,5 | posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu | |
5,0 | student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie. | |
E_1A_C3_U02 posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym, | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach | |
4,0 | student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym | |
4,5 | posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu | |
5,0 | student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej |
3,0 | W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- red. nauk. Marek Cisek, Andrzej Józef Kozłowski., Samorząd gminny w Polsce : czynniki determinujące rozwój lokalny : wybrane problemy, Difin, 2016
- Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
- Strzelecki Zb. (red.), Borsa Maciej, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008