Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Historia gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikroekonomii, makroekonomia, historia myśli ekonomicznej oraz historii powszechnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie dziedzictwa intelektualnego, praw i warunków ewolucji struktur i organizacji życia społeczno-gospodarczego człowieka począwszy od zarania dziejów do czasów współczenych.
C-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
C-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka.3
T-A-2Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.4
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.3
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.5
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.4
T-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).3
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).3
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.3
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć6
A-A-3Analiza wskazanej literatury i innych źródeł informacji.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia6
A-A-6Konsultacje6
A-A-7Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje studentów na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta podczas zajęć audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania gospodarki na przestzreni wieków związnych z gospodarczą działnością człowieka
E_1A_W01C-1, C-2, C-3T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O17_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowienka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
E_1A_W13C-1T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_O17_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinat wzrostu i rozwoju gospodraczego w poszczególnych okresach historycznych.
E_1A_W04C-2, C-3T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli państwa w gospodrace na przestrzeni wieków
E_1A_U01C-2T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O17_U02
Nakreśla kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postęu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wików
E_1A_U08C-2T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_K01
Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
E_1A_K09C-2, C-3T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania gospodarki na przestzreni wieków związnych z gospodarczą działnością człowieka
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki..
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potknięć, - z minimalną pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
E_1A_O17_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowienka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
E_1A_O17_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinat wzrostu i rozwoju gospodraczego w poszczególnych okresach historycznych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani konieczności zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku myśli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli państwa w gospodrace na przestrzeni wieków
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
E_1A_O17_U02
Nakreśla kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postęu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wików
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_K01
Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych i zmian w procesie historycznym.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w dużej mierze inspiracja ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie.
4,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie z minimalną pomocą nauczyciela.
5,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze i czyni to samodzielnie

Literatura podstawowa

  1. Cameron R., Neal L., Historia gospodarcza świata, Od paleolitu do czasów najnowszych, KiW, Warszawa, 2010, 4
  2. Cieplewski J., Kostrowicka I, Landau Z., Tomaszewski J., Dzieje gospodarcze świata do roku 1980, PWE, Warszawa, 1985
  3. Kuliszer J.M., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, T I i II, KiW, Warszawa, 1961
  4. Skodlarski J., Historia gospodarcza, PWN, Warszawa, 2020
  5. Bairoch P, Economics and World History: Myths and Paradoxes., University of Chicago Press, Chicago, 1995
  6. Skodlarski J., Historia gospodarcza, PWN, Warszawa, 2014
  7. Szpak J., Historia gospodarcza powszechna, PWE, Warszawa, 2007
  8. Ashton T.S., The Industrial Revolution, 1760-1830, Oxford University Press, Oxford, 1997
  9. Maddison A., The World Economy: Historical Statistics, OECD Development Centre, Paris, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Myszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013
  2. Birnie A., An Economic History of Europe 1760-1930, Routledge, Oxon, 2006
  3. Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, PWE, Warszawa, 1983
  4. Myszczyszyn J., Wykorzystanie analizy kliometrycznej w ocenie wpływu kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec, Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka.3
T-A-2Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.4
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.3
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.5
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.4
T-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).3
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).3
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.3
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć6
A-A-3Analiza wskazanej literatury i innych źródeł informacji.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia6
A-A-6Konsultacje6
A-A-7Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_W01Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania gospodarki na przestzreni wieków związnych z gospodarczą działnością człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie dziedzictwa intelektualnego, praw i warunków ewolucji struktur i organizacji życia społeczno-gospodarczego człowieka począwszy od zarania dziejów do czasów współczenych.
C-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
C-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.
Treści programoweT-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka.
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-2Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku . - z pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki..
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal zadnych potknięć, - z minimalną pomoca potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpły na funkcjonowanie gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_W02Objaśnianie zasad działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowienka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie dziedzictwa intelektualnego, praw i warunków ewolucji struktur i organizacji życia społeczno-gospodarczego człowieka począwszy od zarania dziejów do czasów współczenych.
Treści programoweT-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_W03Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinat wzrostu i rozwoju gospodraczego w poszczególnych okresach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
C-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.
Treści programoweT-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani konieczności zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku myśli ekonomicznej na przestrzeni wieków. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem roli państwa w gospodrace na przestrzeni wieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_U02Nakreśla kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postęu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wików
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka.
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-2Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego. Nie uczęszczał na zajęcia projektowe.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_K01Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
C-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.
Treści programoweT-A-6Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzglednieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka.
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-7Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-9Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-2Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
T-A-3Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-4Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-8Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych i zmian w procesie historycznym.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w dużej mierze inspiracja ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie.
4,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie z minimalną pomocą nauczyciela.
5,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze i czyni to samodzielnie