Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Źródła informacji o nieruchomościach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Źródła informacji o nieruchomościach
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych związanych z gospodarką nieruchomościami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-8Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;2
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych3
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;3
T-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);3
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;3
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;3
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;2
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.5
T-A-9Gospodarka przestrzenna6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/7_W01
Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04C-4, C-1, C-5, C-6, C-7, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/7_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U08C-1, C-5, C-6, C-7, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/7_K01
Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
E_1A_K05, E_1A_K07, E_1A_K03C-5, C-6, C-7, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/7_W01
Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
2,0Student nie jest w stanie: zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach wskazać podstawowych żródeł informacji o nieruchomościach rozróznić, definiować i i korzystać ze źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student : w zakresie wiedzy opanował min materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiał w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemał całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/7_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
2,0Nie potrafi rozróżniać podstawowych informacj o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji bez pomocy nauczyciela
3,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z wydatną pomoca nauczyciela
3,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z pomocą nauczyciela
4,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji - samodzielnie
4,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji samodzielnie w sposób zadawalający
5,0Samodzielnie rozróżnia i korzysta z różnych źródeł informacji w sposób bardzo dobry

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/7_K01
Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
2,0Nie wykazuje zainteresowania ani chęci poznania elementarnej wiedzy źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu elementarnym
3,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach
4,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu
5,0W sposób bardzo dobry samodzielnie potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu

Literatura podstawowa

  1. J. Dydenko, Szacowanie nieruchomści, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020, 4 wydanie
  2. Anna Oleńczuk-Paszel, Monika Śpiewak-Szyjka, Michał Tarasiewicz, Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk-Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;2
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych3
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;3
T-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);3
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;3
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;3
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;2
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.5
T-A-9Gospodarka przestrzenna6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/7_W01Zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu żródeł informacji o nieruchomościach wskazać podstawowych żródeł informacji o nieruchomościach rozróznić, definiować i i korzystać ze źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student : w zakresie wiedzy opanował min materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiał w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędów w treści i w języku w zakresie stosunku do wiedzy słabo zainteresowany
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemał całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość treści programowych w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń w zakresie wyrażania wiedzy - bez trudności w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/7_U01Potrafi umiejętnie korzystać z róznych żródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozróżniać podstawowych informacj o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji bez pomocy nauczyciela
3,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z wydatną pomoca nauczyciela
3,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji z pomocą nauczyciela
4,0Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji - samodzielnie
4,5Potrafi rozróżniać podstawowe informacje o nieruchomościach oraz korzystać z źródeł informacji samodzielnie w sposób zadawalający
5,0Samodzielnie rozróżnia i korzysta z różnych źródeł informacji w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/7_K01Świadomy znaczenia stosowania różych informacji o nieruchomościach w gospodarce nieruchomościami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
C-7Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
Treści programoweT-A-4Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków);
T-A-5Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
T-A-6Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza;
T-A-1Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste;
T-A-3Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych;
T-A-8Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach.
T-A-2Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych
T-A-7Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość;
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach;
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu.
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania ani chęci poznania elementarnej wiedzy źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu elementarnym
3,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach
4,5Potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu
5,0W sposób bardzo dobry samodzielnie potrafi stosować zdobytą wiedzę i wykazuje chęci wykorzystywania pozyskanych informacji o nieruchomościach w celu rozpoznania problemu