Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczna kontrola jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych ze statystyki matematycznej, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem Statistica |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ |
C-3 | Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych |
C-4 | Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania SKJ |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu dla dużych (test zgodności chi2, test Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica | 2 |
T-P-2 | Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. | 4 |
T-P-3 | Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem programu Statistica, interpretacja). | 1 |
T-P-4 | Statystycznej kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 12 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu. | 25 |
A-P-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu projektu. | 2 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
E_2A_O02_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18, E_2A_U20 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
E_2A_O02_U02 Student potrafii zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U14, E_2A_U18, E_2A_U20 | — | C-3 | T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | E_2A_K02, E_2A_K01, E_2A_K07, E_2A_K08 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości | 2,0 | student nie ma wiedzy na temat stosowania metod SKJ |
3,0 | student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów | |
3,5 | student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych | |
4,0 | student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów oraz rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych | |
4,5 | student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości | |
5,0 | student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych oraz potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości | |
E_2A_O02_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości |
3,0 | student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) do oceny jakości procesu | |
3,5 | student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych | |
4,0 | student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych | |
4,5 | student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości | |
5,0 | student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz samodzielnie potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych | 2,0 | student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych |
3,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej | |
3,5 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości | |
4,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu | |
4,5 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu | |
5,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu | |
E_2A_O02_U02 Student potrafii zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych | 2,0 | student nie potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych |
3,0 | student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i przy pomocy nauczyciela potrafi wskazać niektóre metody służce do zarządzania tą zmiennością | |
3,5 | student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać prawie wszystkie metody służce do zarządzania tą zmiennością | |
4,0 | student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać wszystkie metody służce do zarządzania tą zmiennością | |
4,5 | student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potrafi wskazać wszystkie metody służce do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać tylko niektóre z nich do oceny zmienności procesu | |
5,0 | student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potrafi wskazać wszystkie metody służce do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać wszystkie metody do oceny zmienności dowolnego procesu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
- Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002