Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiadomości z zakresu podstaw: analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych. |
C-2 | Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych. |
C-3 | Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi. |
C-4 | Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe. | 3 |
T-P-2 | Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej. | 2 |
T-P-3 | Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą. | 2 |
T-P-4 | Elementy programowania dynamicznego. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu. | 20 |
A-P-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu projektu. | 4 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_W01 Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
E_2A_O5_W02 Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | E_2A_U21, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U16 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
E_2A_O5_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U17 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_2A_K02, E_2A_K01, E_2A_K05, E_2A_K08 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_W01 Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych |
3,0 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
3,5 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych | |
E_2A_O5_W02 Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | 2,0 | Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji |
3,0 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji | |
3,5 | Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych |
3,0 | Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych | |
4,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia | |
4,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia | |
5,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty | |
E_2A_O5_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych | |
3,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań | |
4,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych |
Literatura podstawowa
- Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
- Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996
- Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Gajda J. B., Jadczak R. (red.), Badania operacyjne : przykłady zastosowań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015
- Pamuła T., Król A., Badania operacyjne w przykładach z rozwiązaniami w Excelu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013