Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy z zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości, podstaw ekonomii, statystyki |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: ocena zgromadzonych danych, argumentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych definicji z zakresu szacowania nieruchomości oraz metod wyceny nieruchomości |
C-2 | Umiejętność objaśniania, rozróżniania metod wyceny nieruchomości, doboru metod, praktcznego stosowania wiedzy- rozwiązywania zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podeście porównawcze - metoda porównywania parami i korygowania ceny średniej | 5 |
T-A-2 | Podejście dochodowe - metoda inwestycyjna i metoda zysków: technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni dochodów | 5 |
T-A-3 | Podejście kosztowe - metoda kosztów odtworzenia i kosztów zastapienia: technika szczegółowa, technika elementów scalonych i technika wskaźnikowa | 4 |
T-A-4 | Podejście mieszane - metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji i metoda wskaźników szacunkowych gruntów | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny. Podejścia metody i techniki wyceny nieruchomości w Polsce | 6 |
T-W-2 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 35 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność samodzielnego obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/04_W01 Zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości | E_2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/04_W02 Definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | E_2A_W06, E_2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/04_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu | E_2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/04_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | E_2A_U01, E_2A_U04 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/04_U02 Ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość | E_2A_U02, E_2A_U08 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/04_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce | E_2A_K02, E_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/04_W01 Zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości | 2,0 | nie zna definicji i rodzajów wartości oraz celów wyceny nieruchomości |
3,0 | zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu wiecej niż dostatecznym | |
4,0 | zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna definicje i rodzaje wartości oraz cele wyceny nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/04_W02 Definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | 2,0 | nie definiuje, nie rozpoznaje i nie objaśnia podejść, metod i technik wyceny nieruchomości |
3,0 | definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | definiuje, rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/04_W03 Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu | 2,0 | nie charakteryzuje sposobów szacowania wartości w zależności od celu wyceny |
3,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny w stopniu dobrym. | |
4,5 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/04_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania | 2,0 | nie oblicza wartości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - nie potrafi rozwiązywać zada |
3,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dobrym | |
4,5 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/04_U02 Ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość | 2,0 | nie ocenia przedmiotu wyceny, nie określa celu, nie dobiera źródeł danych i nie szacuje wartości |
3,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość w stopniu wiecej niż dostatecznym | |
4,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość w stopniu dobrym | |
4,5 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel, dobiera źródła danych i szacuje wartość w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/04_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2020
- Dydenko J. Telega T, Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Ustawa o gospodarce nieruchomościami
- Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego
- Nowak M., Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021