Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka turystyczna
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe regulacje rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe regulacje rachunkowości | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF | 8 |
T-A-2 | Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach | 10 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-2 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości | 1 |
T-W-3 | Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-4 | Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF) | 1 |
T-W-5 | Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości | 1 |
T-W-6 | Konwergencja USGAAP i MSSF | 1 |
T-W-7 | Zakres zastosowań MSSF w Polsce | 2 |
T-W-8 | Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 11 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda problemowa |
M-5 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_W01 Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF. | E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W11 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-5, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D7/4_W02 Student wskazuje na podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego. | E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-5, M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_U01 Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy MSSF. | E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U14 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_D7/4_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF. | E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U10 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-4, M-2, M-3, M-1, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji | E_2A_K02, E_2A_K01 | — | C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-5 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_W01 Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF. | 2,0 | Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF. | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach. | |
E_2A_D7/4_W02 Student wskazuje na podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego. | 2,0 | Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego |
3,0 | Student zna tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego | |
3,5 | Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi, jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego | |
4,0 | Student zna różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego. | |
4,5 | Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic. | |
5,0 | Student zna podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_U01 Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy MSSF. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF. |
3,0 | Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF. | |
3,5 | Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF. | |
4,0 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF. | |
4,5 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach. | |
5,0 | Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem. | |
E_2A_D7/4_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF. | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym. |
3,0 | Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym. | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%. | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic. | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania. | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć. |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć. | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania. | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiednio zaprezentować. | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- IFRS Foundation, Rozporządzenie 1602/2002 w sprawie przyjęcia MSSF przez Komisję Europejską i Radę, 2020
- red. naukowa W. Hasiak, B.Nita, Sprawozdanie finansowe według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- K. Trzpioła, Porównanie przepisów ustawy o rachunkowości i MSR/MSSF, Portal FK.pl, Warszawa, 2020
- M. Gierusz, J.Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce., ODDK, Gdańsk, 2017
Literatura dodatkowa
- Praktyczny przewodnik po MSSF, Deloitte, Warszawa, 2020
- Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018