Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna kontrola jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych ze statystyki matematycznej, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica4
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).3
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie projektu.16
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.2
A-P-5Konsultacje6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12C-1, C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-1S-1
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12C-1, C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
E_2A_U01, E_2A_U20, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18C-1, C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-1S-1
E_2A_O6_U02
Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
E_2A_U01, E_2A_U20, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U09, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18C-3T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K07, E_2A_K08C-1, C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
2,0student nie ma podstawowej wiedzy na temat stosowania metod SKJ
3,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów oraz rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych oraz potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiazanych z kontrolą jakości
3,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) do oceny jakości procesu
3,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
5,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz samodzielnie potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
2,0student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej
3,5student potrafi zbadać rozkład zmiennych, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu
4,5student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu
5,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu
E_2A_O6_U02
Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
2,0student nie potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
3,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i przy pomocy nauczyciela potarfi wskazać niektóre metody służące do zarządzania tą zmiennością
3,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać prawie wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać tylko niektórych z nich do oceny zmienności procesu
5,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać wszystkie metody do oceny zmienności dowolnego procesu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  3. Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
  4. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
  2. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
  3. Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica4
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).3
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
16

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie projektu.16
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.2
A-P-5Konsultacje6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O6_W01Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy na temat stosowania metod SKJ
3,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów oraz rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych oraz potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O6_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiazanych z kontrolą jakości
3,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) do oceny jakości procesu
3,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
5,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz samodzielnie potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O6_U01Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej
3,5student potrafi zbadać rozkład zmiennych, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu
4,5student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu
5,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O6_U02Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
3,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i przy pomocy nauczyciela potarfi wskazać niektóre metody służące do zarządzania tą zmiennością
3,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać prawie wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać tylko niektórych z nich do oceny zmienności procesu
5,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać wszystkie metody do oceny zmienności dowolnego procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O6_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.