Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu E-logistyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot E-logistyka
Specjalność Logistyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu podstaw logistyki, technologii informacyjnych, zarządzania łańcuchem dostaw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z modelami i metodami wykorzystywanymi w różnych sferach gospodarki elektronicznej, ze szczególnym uwzględnieniem usług logistycznych świadczonych przez Internet.
C-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.2
T-L-2Przegląd i ocena funkcjonalności różnych systemów klasy ERP ze szczególnym uwzględnieniem zasimplementowanych w nich metod EDI (SAP, IFS, itp.).4
T-L-3Zasady działania giełdy usług transportowych. Gra edukacyjna Trans.edu.2
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b, b2c i c2b. Metody optymalizacji łancucha dostaw w e-handlu (dropshipping, e-fulfillment).3
T-L-5Omówienie standardu XML - tworzenie struktur danych i schematów. Samodzielne tworzenie struktur danych według podanego schematu.4
T-L-6Prezentacja prac studentów.5
20
wykłady
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.2
T-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.2
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.2
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).2
T-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów1
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji2
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prace pisemne (kolokwia) sprawdzające wiedzę z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/11_W01
Student zna formy organizacyjnw nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10, E_2A_W12C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/11_U01
Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U19C-2T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/11_W01
Student zna formy organizacyjnw nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących gospodarki elektronicznej i jej wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa. Nie zna form organizacji i zasad funkcjonowania gospodarka elektronicznej.
3,0Student zna formy organizacji gospodarka elektronicznej. Zna zasady funkcjonowania gospodarka elektronicznej. Zna istotne atrybuty modeli biznesowych współczesnej gospodarki (b2b, b2c, c2b, c2c).
3,5Student wie jak funkcjonuje rynek e-usług logistycznych, zna zasady działania firm e-logistycznych.
4,0Student zna zasady rozliczeń finansowych z tytułu świadczenia e-usług logistycznych i problematykę bezpieczeństwa transakcji elektronicznych.
4,5Student zna i analizuje typowe (standardowe) zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/11_U01
Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny wpływu elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa. Nie przygotował prezentacji na wybrany temat.
3,0Student potrafi analizować wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu b2b.
4,0Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu c2c.
4,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modeli b2c i c2b.
5,0Student potrafi dokonać oceny funkcjonalności wybranych portali korporacyjnych świadczących e-usługi logistyczne.

Literatura podstawowa

  1. Kolbusz E., Olejniczak W., Szyjewski Z., Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, PWE, Warszawa, 2005
  2. Majewski J., Informatyka dla logistyki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2008, III
  3. Waldemar Wieczerzycki (Red.), E-logistyka, PWE, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Zaborowska-Princ L., Wyzwania dla logistyki w elektronicznej gospodarce, e-Fakty, Warszawa, 2006, 2
  2. Portale logistyczne, www.e-logistyka.pl , www.logistyka.net.pl , www.logistica.pl ,www.b2bpartner.pl, www.easylogistyka.com, Internet, Warszawa, 2011, Portale logistyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.2
T-L-2Przegląd i ocena funkcjonalności różnych systemów klasy ERP ze szczególnym uwzględnieniem zasimplementowanych w nich metod EDI (SAP, IFS, itp.).4
T-L-3Zasady działania giełdy usług transportowych. Gra edukacyjna Trans.edu.2
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b, b2c i c2b. Metody optymalizacji łancucha dostaw w e-handlu (dropshipping, e-fulfillment).3
T-L-5Omówienie standardu XML - tworzenie struktur danych i schematów. Samodzielne tworzenie struktur danych według podanego schematu.4
T-L-6Prezentacja prac studentów.5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.2
T-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.2
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.2
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).2
T-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów1
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji2
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/11_W01Student zna formy organizacyjnw nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.
C-1Zapoznanie studenta z modelami i metodami wykorzystywanymi w różnych sferach gospodarki elektronicznej, ze szczególnym uwzględnieniem usług logistycznych świadczonych przez Internet.
Treści programoweT-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.
T-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prace pisemne (kolokwia) sprawdzające wiedzę z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących gospodarki elektronicznej i jej wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa. Nie zna form organizacji i zasad funkcjonowania gospodarka elektronicznej.
3,0Student zna formy organizacji gospodarka elektronicznej. Zna zasady funkcjonowania gospodarka elektronicznej. Zna istotne atrybuty modeli biznesowych współczesnej gospodarki (b2b, b2c, c2b, c2c).
3,5Student wie jak funkcjonuje rynek e-usług logistycznych, zna zasady działania firm e-logistycznych.
4,0Student zna zasady rozliczeń finansowych z tytułu świadczenia e-usług logistycznych i problematykę bezpieczeństwa transakcji elektronicznych.
4,5Student zna i analizuje typowe (standardowe) zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/11_U01Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U19Wyjaśnia złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.
Treści programoweT-L-3Zasady działania giełdy usług transportowych. Gra edukacyjna Trans.edu.
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.
T-L-6Prezentacja prac studentów.
T-L-2Przegląd i ocena funkcjonalności różnych systemów klasy ERP ze szczególnym uwzględnieniem zasimplementowanych w nich metod EDI (SAP, IFS, itp.).
T-L-5Omówienie standardu XML - tworzenie struktur danych i schematów. Samodzielne tworzenie struktur danych według podanego schematu.
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b, b2c i c2b. Metody optymalizacji łancucha dostaw w e-handlu (dropshipping, e-fulfillment).
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny wpływu elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa. Nie przygotował prezentacji na wybrany temat.
3,0Student potrafi analizować wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu b2b.
4,0Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu c2c.
4,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modeli b2c i c2b.
5,0Student potrafi dokonać oceny funkcjonalności wybranych portali korporacyjnych świadczących e-usługi logistyczne.