Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Wydziałowa Pracownia Informatyczna | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
W-2 | Podstawowa znajomość obsługi komputera. Posługiwanie się klawiaturą, rozróżnienie pojęć katalogu i pliku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń. |
C-2 | Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych. |
C-4 | Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych. | 2 |
T-L-2 | Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego. | 2 |
T-L-3 | MathCAD - rachunek macierzowy | 2 |
T-L-4 | MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu) | 2 |
T-L-5 | Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji. | 2 |
T-L-6 | Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych. | 2 |
T-L-7 | Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium - Zadanie zaliczeniowe na wyższą ocenę. Indywidualne zadanie będące kompilacją z wszystkich przedstawionych metod numerycznych i pokazanych narzędzi obliczeniowych. Zadanie poprawkowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu. | 2 |
T-W-2 | MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find. | 2 |
T-W-3 | MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje. | 3 |
T-W-5 | Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego. | 3 |
T-W-6 | Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie indywidualnie przydzielonego zagadnienia na wyższą ocenę. | 12 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Opracowanie materiałów wykładów | 2 |
A-W-3 | Samodzielnie opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-4 | Kolokwium | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Samodzielne wykonanie zadań obliczeniowych według podanych schematów. |
S-2 | Ocena formująca: Opracowanie notatek z wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przystąpienie do kolokwium podsumowującego zdobyte umiejętności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_W01 Zna zasady posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym, obliczeń w MathCadzie. Zna i respektuje prawo autorskie. | IS_1A_W07, IS_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_U01 Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet. | IS_1A_U02, IS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_K01 Jest gotów do podjęcia samodzielnego uczenia się. | IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_W01 Zna zasady posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym, obliczeń w MathCadzie. Zna i respektuje prawo autorskie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna większość sposobów rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_U01 Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/A/03_K01 Jest gotów do podjęcia samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu większości zadań z zakresu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012, 9788324633371 / 978-83-246-3337-1
- John Walkenbach, Excel 2019 PL. Biblia, Helion, 2019, 978-83-283-5578-1