Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacje-3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacje-3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty Wodociągi i kanalizacje - 1 i Wodociągi i kanalizacje - 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta na poziomie zaawansowanym z zasadami budowy i działania systemów sieci i urządzeń służacych do doprowadzania wody i odprowadzania ścieków sanitarnych i deszczowych |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami i warunkami projektowania sieci i urządzeń służących do doprowadzania wody i odprawadzania ścieków sanitarnych i opadowych |
C-3 | Zapoznanie studenta z nietypowymi systemami odprowadzania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 9 |
T-P-2 | Bilans zużycia wody w miejscowości | 4 |
T-P-3 | Bilans ilości ścieków sanitarnych | 1 |
T-P-4 | Bilans ilości ścieków opadowych | 3 |
T-P-5 | Obliczenia hydrauliczne | 4 |
T-P-6 | Dobór uzbrojenia sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 2 |
T-P-7 | Wykonywanie profili zaprojektowanych przewodów | 6 |
T-P-8 | Opis techniczny - wymagania | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd systemów kanalizacyjnych i wodociągowych | 2 |
T-W-2 | Przegląd i właściwości materiałów stosowanych przy budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sieci wodociągowych | 6 |
T-W-3 | Przegląd i właściwości uzbrojenia sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 4 |
T-W-4 | Projektowanie sieci wodociągowych | 2 |
T-W-5 | Projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej | 2 |
T-W-6 | Projektowanie sieci kanalizacji deszczczowej oraz urządzeń do oczyszczania ścieków opadowych | 4 |
T-W-7 | Kanalizacja podciśnieniowa | 2 |
T-W-8 | Kanializacja ciśnieniowa | 1 |
T-W-9 | Wycieczka techniczna | 4 |
T-W-10 | Metody bezwykopowe budowy wodociągów i kanalizacji | 1 |
T-W-11 | Metody renowacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Wykonanie rysunku - planu sytuacyjno - wysokościowego | 4 |
A-P-3 | Wykonanie obliczeń - bilans i obliczenia hydrauliczne | 2 |
A-P-4 | Wykonanie profili podłużnych zaprojektowanych sieci | 3 |
A-P-5 | Wykonanie opisu technicznego | 3 |
A-P-6 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-7 | Zaliczenie projektu | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Opracowanie materiałów - studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania: wykład informacyjny, pogadanka, prelekcja, anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowująca: zaliczenie na ostatnich zajęciach w semestrze. Forma: test wielokrotnego wyboru (na ocenę dostateczną) oraz egzamin pisemny (na ocenę powyżej dostatecznej). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_W01 Zna i rozumie zasady projektowania systemów wodociągowych i kanalizacyjnych. Zna zasady rozmieszczania uzbrojenia i zasady stosowania różnych materiałów przewodów. Rozumie sposób działania obejmujący procesy, instalacje i urządzenia dotyczące wodociągów i kanalizacji. Zna podstawowe metody, techniki, materiały i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu wodociągów i kanalizacji. | IS_1A_W15, IS_1A_W22, IS_1A_W16 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_U01 Poptrafi zaprojektować układy sieci wodociągowej, dobrać właściwe uzbrojenie sieci. Rozumie metody obliczeniowe sieci wodociągowych. | IS_1A_U05, IS_1A_U18 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-4, T-P-6, T-P-1, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-2, T-P-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_K01 Jest gotowy do wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych obliczeń oraz zaprojektowane systemy kanalizacyjne. Jest gotowy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez całe życie. | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-P-1, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_W01 Zna i rozumie zasady projektowania systemów wodociągowych i kanalizacyjnych. Zna zasady rozmieszczania uzbrojenia i zasady stosowania różnych materiałów przewodów. Rozumie sposób działania obejmujący procesy, instalacje i urządzenia dotyczące wodociągów i kanalizacji. Zna podstawowe metody, techniki, materiały i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu wodociągów i kanalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan. i urządzeń związanych z sieciami ( siecią wodociągową, kanalizacją sanitarną i deszczową ). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_U01 Poptrafi zaprojektować układy sieci wodociągowej, dobrać właściwe uzbrojenie sieci. Rozumie metody obliczeniowe sieci wodociągowych. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane ( oderwane ) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/08-3_K01 Jest gotowy do wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych obliczeń oraz zaprojektowane systemy kanalizacyjne. Jest gotowy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bolt A., Burszta - Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszyńska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Wyd. Seidel - Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2012, wyd. 1
- Błaszczyk W., Roman M., Stomatello H., Kanalizacja, T. 1, Arkady, Warszawa, 1974
- Błażejewski R., Kanalizacja wsi, PZITS Odział Wielkopolski, Poznań, 2003
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie, Wyd. Seidel - Przywecki, 2012, wyd. 1
- Ziemowit Suligowski, Zaopatrzenie w wodę, Wyd. Seidel - Przywecki, 2014, 1
Literatura dodatkowa
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1998, wydanie 2
- Bering S., Mazur J., Tarnowski K., Bogusławski B., Głowacka A., Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny, 2019, 9-2019, s. 1384-1387
- K. Tarnowski, S. Bering, J. Mazur, A. Głowacka, Praca separatorów substancji ropopochodnych oczyszczających wody opadowe zanieczyszczone handlowymi paliwami zawierającymi biokomponenty, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt: 9, Strony od - do: 1451-1453