Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków -2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków -2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służących do oczyszczania ścieków |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków. Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, przemysłowych, wód opadowych. Schematy oczyszczalni Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków Dezynfekcja ścieków | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 12 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 3 |
53 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z treści podanych na wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | IS_1A_W15, IS_1A_W22 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy oczyszczalni ścieków na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych oczyszczalni | IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest gotowy do podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z oczyszczalniami ścieków | IS_1A_K04, IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy oczyszczalni ścieków na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych oczyszczalni | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem oczyszczalni ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest gotowy do podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z oczyszczalniami ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie oczyszczania ścieków bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań
- L. Magrel, Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody (wybrane rozdziały), Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok
- Zbigniew Heidrich, Andrzej Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków. Projektowanie, przykłady obliczeń., Seidel-Przywecki, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Mozia, S., Janus, M., Bering, S., Tarnowski, K., Mazur, J., Szymański, K., & Morawski, A. W., Hybrid system coupling moving bed bioreactor with UV/O3 oxidation and membrane separation units for treatment of industrial laundry wastewater., Materials, 2020, 13 (11), s. 19145-19155. doi:10.3390/ma13112648