Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,60,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,40,30zaliczenie
projektyP3 15 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs matematyki ukończony kurs fizyki ukończony kurs wytrzymałości materiałów w zakresie statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3Umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
C-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasada prac wirtualnych4
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-A-3Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych7
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach6
T-A-5Kolokwia4
30
projekty
T-P-1Zasada prac wirtualnych2
T-P-2Metoda sił w układach ramowych i belkowych3
T-P-3Metoda sił w układach kratowych2
T-P-4Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych5
T-P-5Linie wpływowe sił w belkach3
15
wykłady
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych4
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów6
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
42
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych10
A-P-4Zaliczenie ustne projektów1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie treści wykładów25
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie3
78

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena prac sprawdzających

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/09_W01
Rozumie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich układów prętowych
BIE-NL_1A_W06C-4T-A-2, T-A-3, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/09_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
BIE-NL_1A_U04C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_C/09_K01
Jest gotowy w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
BIE-NL_1A_K01C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/09_W01
Rozumie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich układów prętowych
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/09_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_C/09_K01
Jest gotowy w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
2,0
3,0poprawnie realizuje zadania-działy domowe z dopuszczalnymi niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdzisław Dyląg i inni, Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Zofia Witkowska, Marek Witkowski, Zbiór zadań z Mechaniki Budowli, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. B. Olszowski, Mechanika budowli t.1, wyd. Politechniki Krakowskiej, 2003
  4. M. Paluch, Mechanika budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  5. A. Chudzikiewicz, Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  2. S. Pyrak, Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasada prac wirtualnych4
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-A-3Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych7
T-A-4Linie wpływowe sił w belkach6
T-A-5Kolokwia4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasada prac wirtualnych2
T-P-2Metoda sił w układach ramowych i belkowych3
T-P-3Metoda sił w układach kratowych2
T-P-4Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych5
T-P-5Linie wpływowe sił w belkach3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych4
T-W-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne9
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów6
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych10
A-P-4Zaliczenie ustne projektów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie treści wykładów25
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
A-W-5Udział w egzaminie3
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/09_W01Rozumie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich układów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń
Treści programoweT-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-A-3Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych
T-P-2Metoda sił w układach ramowych i belkowych
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/09_U01Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3Umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-A-3Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych
T-P-2Metoda sił w układach ramowych i belkowych
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_C/09_K01Jest gotowy w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3Umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-A-1Zasada prac wirtualnych
T-A-2Metoda sił w płaskich układach prętowych i twierdzenia redukcyjne
T-A-3Metoda przemieszczeń w układach ramowych i belkowych
T-P-2Metoda sił w układach ramowych i belkowych
T-W-1Twierdzenia energetyczne i zasada prac wirtualnych
T-W-3Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-4Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie realizuje zadania-działy domowe z dopuszczalnymi niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0