Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystywania dostępnego oprogramowania inżynierskiego i biurowego do przedstawienia i analizowania wyników badań.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do usług Internetowych UCI ZUT. Zarządzanie i konfiguracja konta pocztowego ZUT, Wykorzystanie dostępu do e-dysku, konfiguracja wi-fi, wprowadzenie do programu e-learningowego moodle.2
T-P-2Wprowadzenie do bezpłatnego pakietu biurowego Libre Office. Przypomnienie podstawowych zasad pracy w arkuszu kalkulacyjnym. Zastosawanie adresów względnych, bezwzględnych i mieszanych, rysowanie wykresów funkcji, serie danych.2
T-P-3Badanie funkcji: dziedzina funkcji, przedstawienie w postaci wykresu i danych stabelaryzowanych. Szukanie miejsc zerowych za pomocą wbudowanych opcji arkusza kalkulacyjnego (Narzędzia/ Szukaj wyniku - dla Libre) i za pomocą pakietu Solver2
T-P-4Wprowadzenie do środowiska pracy programu do obliczeń inżynierskich MathCad. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-P-5MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-P-6Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z nniewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.2
T-P-7Regresja liniowa. Wyprowadzenie wzorów. Opracowywanie wyników badań laboratoryjnych na podstawie wyprowadzonych wzorów, i na podstawie wbudowanych funkcji MathCada i arkusza kalkulacyjnego.2
T-P-8Omówienie zastosowania i przykłady z inżynierii i przyrody zastosowania funkcji potęgowych, wykładniczych, logarytmicznych i trygonometrycznych2
T-P-9Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-P-10Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-P-11Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzenie pojęcia rekurencji. Wykorzystanie narzędzi do programowania w MathCadzie.2
T-P-12Rozwiązywanie równań nieliniowych i układów równań nieliniowych za pomocą wbudowanych funkcji Mathcada i pakietu Solver arkusza kalkulacyjnego.2
T-P-13Całkowanie numeryczne: metoda trapezów i parabol. Obliczenia symboliczne w MathCadzie2
T-P-14Zasady tworzenia dokumentacji technicznej. Zastosowanie norm typograficznych, wprowadzenie do standardów WCAG dotyczących obróbki tekstu i przygotowywania stron WWW, przeciwdziałających wykluczeniu z dostępu do informacji ze względu na posiadaną niepełnosprawność.2
T-P-15Kolokwium - Zadanie zaliczeniowe na wyższą ocenę. Indywidualne zadanie będące kompilacją z wszystkich przedstawionych metod numerycznych i pokazanych narzędzi obliczeniowych. Zadanie poprawkowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów18
A-P-3Opracowanie własnych, przykładowych zagadnień, w których wymagana jest wiedza z przedstawionych metod numerycznych i umiejętności w obsłudze wybranego programu obliczeniowego.8
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Zaliczenie zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie zadania problemowego na wyższą ocenę.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_W01
Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
B_1A_W01C-1T-P-9, T-P-7, T-P-10, T-P-11, T-P-13M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_U01
Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U14C-1T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-12, T-P-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_K01
Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
B_1A_K01C-1T-P-1, T-P-15M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_W01
Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
2,0
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_U01
Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody numeryczne, przy wykorzystaniu dostępnego oprogramowania obliczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_K01
Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. Jest otwarty na współpracę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006, 83-204-3075-5
  2. Robert Gajewski Marcin Jaczewski, PTC MathCAD Prime 3.0 Obliczenia i programowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, ISBN: 9788301180317
  3. Elżbieta Freidenberg, Metody obliczeniowe w arkuszach kalkulacyjnych, materiały własne, 2019, materiały interaktywne udostępniane podczas zajęć
  4. Elżbieta Freidenberg, PTC MathCad Prime - obliczenia z wykorzystaniem w zastosowaniach inżynierskich, Szczecin, 2019, 5, Materiały wlasne - udostępniane podczas zajęć.
  5. John Walkenbach, Excel 2019. Biblia, Helion, 2019, 978-83-283-5578-1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do usług Internetowych UCI ZUT. Zarządzanie i konfiguracja konta pocztowego ZUT, Wykorzystanie dostępu do e-dysku, konfiguracja wi-fi, wprowadzenie do programu e-learningowego moodle.2
T-P-2Wprowadzenie do bezpłatnego pakietu biurowego Libre Office. Przypomnienie podstawowych zasad pracy w arkuszu kalkulacyjnym. Zastosawanie adresów względnych, bezwzględnych i mieszanych, rysowanie wykresów funkcji, serie danych.2
T-P-3Badanie funkcji: dziedzina funkcji, przedstawienie w postaci wykresu i danych stabelaryzowanych. Szukanie miejsc zerowych za pomocą wbudowanych opcji arkusza kalkulacyjnego (Narzędzia/ Szukaj wyniku - dla Libre) i za pomocą pakietu Solver2
T-P-4Wprowadzenie do środowiska pracy programu do obliczeń inżynierskich MathCad. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-P-5MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-P-6Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z nniewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.2
T-P-7Regresja liniowa. Wyprowadzenie wzorów. Opracowywanie wyników badań laboratoryjnych na podstawie wyprowadzonych wzorów, i na podstawie wbudowanych funkcji MathCada i arkusza kalkulacyjnego.2
T-P-8Omówienie zastosowania i przykłady z inżynierii i przyrody zastosowania funkcji potęgowych, wykładniczych, logarytmicznych i trygonometrycznych2
T-P-9Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-P-10Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-P-11Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzenie pojęcia rekurencji. Wykorzystanie narzędzi do programowania w MathCadzie.2
T-P-12Rozwiązywanie równań nieliniowych i układów równań nieliniowych za pomocą wbudowanych funkcji Mathcada i pakietu Solver arkusza kalkulacyjnego.2
T-P-13Całkowanie numeryczne: metoda trapezów i parabol. Obliczenia symboliczne w MathCadzie2
T-P-14Zasady tworzenia dokumentacji technicznej. Zastosowanie norm typograficznych, wprowadzenie do standardów WCAG dotyczących obróbki tekstu i przygotowywania stron WWW, przeciwdziałających wykluczeniu z dostępu do informacji ze względu na posiadaną niepełnosprawność.2
T-P-15Kolokwium - Zadanie zaliczeniowe na wyższą ocenę. Indywidualne zadanie będące kompilacją z wszystkich przedstawionych metod numerycznych i pokazanych narzędzi obliczeniowych. Zadanie poprawkowe.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów18
A-P-3Opracowanie własnych, przykładowych zagadnień, w których wymagana jest wiedza z przedstawionych metod numerycznych i umiejętności w obsłudze wybranego programu obliczeniowego.8
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_W01Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości wykorzystywania dostępnego oprogramowania inżynierskiego i biurowego do przedstawienia i analizowania wyników badań.
Treści programoweT-P-9Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
T-P-7Regresja liniowa. Wyprowadzenie wzorów. Opracowywanie wyników badań laboratoryjnych na podstawie wyprowadzonych wzorów, i na podstawie wbudowanych funkcji MathCada i arkusza kalkulacyjnego.
T-P-10Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-P-11Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzenie pojęcia rekurencji. Wykorzystanie narzędzi do programowania w MathCadzie.
T-P-13Całkowanie numeryczne: metoda trapezów i parabol. Obliczenia symboliczne w MathCadzie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_U01Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości wykorzystywania dostępnego oprogramowania inżynierskiego i biurowego do przedstawienia i analizowania wyników badań.
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do bezpłatnego pakietu biurowego Libre Office. Przypomnienie podstawowych zasad pracy w arkuszu kalkulacyjnym. Zastosawanie adresów względnych, bezwzględnych i mieszanych, rysowanie wykresów funkcji, serie danych.
T-P-3Badanie funkcji: dziedzina funkcji, przedstawienie w postaci wykresu i danych stabelaryzowanych. Szukanie miejsc zerowych za pomocą wbudowanych opcji arkusza kalkulacyjnego (Narzędzia/ Szukaj wyniku - dla Libre) i za pomocą pakietu Solver
T-P-5MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-P-4Wprowadzenie do środowiska pracy programu do obliczeń inżynierskich MathCad. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
T-P-6Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z nniewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.
T-P-7Regresja liniowa. Wyprowadzenie wzorów. Opracowywanie wyników badań laboratoryjnych na podstawie wyprowadzonych wzorów, i na podstawie wbudowanych funkcji MathCada i arkusza kalkulacyjnego.
T-P-8Omówienie zastosowania i przykłady z inżynierii i przyrody zastosowania funkcji potęgowych, wykładniczych, logarytmicznych i trygonometrycznych
T-P-12Rozwiązywanie równań nieliniowych i układów równań nieliniowych za pomocą wbudowanych funkcji Mathcada i pakietu Solver arkusza kalkulacyjnego.
T-P-14Zasady tworzenia dokumentacji technicznej. Zastosowanie norm typograficznych, wprowadzenie do standardów WCAG dotyczących obróbki tekstu i przygotowywania stron WWW, przeciwdziałających wykluczeniu z dostępu do informacji ze względu na posiadaną niepełnosprawność.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody numeryczne, przy wykorzystaniu dostępnego oprogramowania obliczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_K01Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości wykorzystywania dostępnego oprogramowania inżynierskiego i biurowego do przedstawienia i analizowania wyników badań.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do usług Internetowych UCI ZUT. Zarządzanie i konfiguracja konta pocztowego ZUT, Wykorzystanie dostępu do e-dysku, konfiguracja wi-fi, wprowadzenie do programu e-learningowego moodle.
T-P-15Kolokwium - Zadanie zaliczeniowe na wyższą ocenę. Indywidualne zadanie będące kompilacją z wszystkich przedstawionych metod numerycznych i pokazanych narzędzi obliczeniowych. Zadanie poprawkowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie zadania problemowego na wyższą ocenę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. Jest otwarty na współpracę.
3,5
4,0
4,5
5,0