Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ruchu
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 1,80,44zaliczenie
wykładyW2 18 1,20,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Podstawy inżynierii ruchu"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad zarządzania ruchem i polityki transportowej
C-2Znajomość zasad funkcjonowania skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
C-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
C-4Umiejętność obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i oceny warunków ruchu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną6
T-P-2Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu12
18
wykłady
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa3
T-W-2Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną6
T-W-3Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów3
T-W-4Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną2
T-W-5Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych21
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Zaliczenie2
53
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Biążące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie3
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/04_W01
Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
B_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/04_U01
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
B_2A_U10, B_2A_U18C-2, C-4, C-3T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/04_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
B_2A_K03C-4T-P-1, T-P-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/04_W01
Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
2,0Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
3,0Student pobieżnie zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale dalej wszystkich z nich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/04_U01
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale nie potrafi ich zinterpretować. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawnie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz czasami je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student umie obliczać przepustowość. Potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/04_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  3. Tracz M., Chodur J., Metoda obliczania przepustowości rond. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  4. Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych część I: Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane, część II: Ronda, GDDP, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2011, Dz. U. nr 220 poz. 2181 (z późn. zm.)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną6
T-P-2Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu12
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa3
T-W-2Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną6
T-W-3Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów3
T-W-4Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną2
T-W-5Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie4
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych21
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Zaliczenie2
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Biążące utrwalanie poznanego materiału7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie3
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/04_W01Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad zarządzania ruchem i polityki transportowej
C-2Znajomość zasad funkcjonowania skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
C-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
Treści programoweT-W-2Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-W-3Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów
T-W-5Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie
T-W-4Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
3,0Student pobieżnie zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale dalej wszystkich z nich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/04_U01Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad funkcjonowania skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
C-4Umiejętność obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i oceny warunków ruchu
C-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
Treści programoweT-P-1Charakterystyka wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-P-2Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu
T-W-2Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-W-3Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów
T-W-4Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale nie potrafi ich zinterpretować. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawnie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz czasami je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student umie obliczać przepustowość. Potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/04_K01Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Umiejętność obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i oceny warunków ruchu
Treści programoweT-P-1Charakterystyka wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-P-2Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu