Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Statystyka w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,20,60zaliczenie
wykładyW2 9 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki i materiałów budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego1
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności i liczebności próby2
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności4
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (dwa kolokwia)2
9
wykłady
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności i określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów3
T-W-2Testy parametryczne i nieparametryczne5
T-W-3Zaliczenie pisemne wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium4
A-L-3kolokwium pierwsze1
A-L-4przygotowanie się do drugiego kolokwium18
A-L-5kolokwium drugie1
A-L-6konsultacje3
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach12
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda przypadków
M-4metoda programowe z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/09_W01
Student zna i rozumie zastosowanie testów statystycznych w zagadnieniach drogowych
B_2A_W01, B_2A_W05, B_2A_W10C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/09_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie testy parametryczne lub nieparametryczne przy wykonywaniu analiz
B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U19C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/09_K01
Jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania postawionego zadania i ponosi odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników
B_2A_K05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/09_W01
Student zna i rozumie zastosowanie testów statystycznych w zagadnieniach drogowych
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki i doborze odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/09_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie testy parametryczne lub nieparametryczne przy wykonywaniu analiz
2,0
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/09_K01
Jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania postawionego zadania i ponosi odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników
2,0
3,0Student minimalnie jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania postawionego zadania i nie czuje odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. TRACZ M., Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, 1984
  2. GREŃ J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, W-wa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. TAYLOR J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 1999
  2. DRAPER N.R., SMITH H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa, 1973
  3. Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244
  4. Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego1
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności i liczebności próby2
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności4
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (dwa kolokwia)2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności i określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów3
T-W-2Testy parametryczne i nieparametryczne5
T-W-3Zaliczenie pisemne wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie się do pierwszego kolokwium4
A-L-3kolokwium pierwsze1
A-L-4przygotowanie się do drugiego kolokwium18
A-L-5kolokwium drugie1
A-L-6konsultacje3
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne poznawanie metod i rozwiązywanie zadań przedstawianych na wykładach12
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/09_W01Student zna i rozumie zastosowanie testów statystycznych w zagadnieniach drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności i liczebności próby
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (dwa kolokwia)
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności i określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-2Testy parametryczne i nieparametryczne
T-W-3Zaliczenie pisemne wykładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda przypadków
M-4metoda programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o elementach statystyki i doborze odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/09_U01Student potrafi dobrać odpowiednie testy parametryczne lub nieparametryczne przy wykonywaniu analiz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności i liczebności próby
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (dwa kolokwia)
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności i określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-2Testy parametryczne i nieparametryczne
T-W-3Zaliczenie pisemne wykładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda przypadków
M-4metoda programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student radzi sobie z podstawowymi zagadnieniami statystyki w zagadnieniach drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/09_K01Jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania postawionego zadania i ponosi odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K05Jest gotów do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie ukształtowanej wiedzy o zasadach stosowania elementów statystyki przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z drogownictwem
C-2Posiadanie podstawowej wiedzy o metodach parametrycznych i nieparametrycznych stosowanych w analizach statystycznych w zagadnieniach drogowych
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego
T-L-2Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem wartości przedziału ufności i liczebności próby
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z określeniem potwierdzenia hipotezy w testach istotności i zgodności
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (dwa kolokwia)
T-W-1Wykorzystanie metod statystycznych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Przykłady obliczeń przedziałów ufności i określenie potrzebnej liczebności właściwych pomiarów
T-W-2Testy parametryczne i nieparametryczne
T-W-3Zaliczenie pisemne wykładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda przypadków
M-4metoda programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student minimalnie jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania postawionego zadania i nie czuje odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0