Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 1,70,41zaliczenie
wykładyW2 18 1,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych3
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera3
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych5
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych4
T-A-5Kolokwium 3x13
18
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi5
T-W-7Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań14
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5Zaliczenie2
A-A-6Konsultacje3
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5Konsulatacje3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
B_1A_W04, B_1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_N1/C/05_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
B_1A_W04C-3T-W-6, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
B_1A_U04C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_N1/C/05_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
B_1A_U04C-3T-W-6, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_K01
Jest gotowy do wzięcia odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
B_1A_K04C-3, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/05_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/05_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_K01
Jest gotowy do wzięcia odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budwli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dębiński J., Grzymisławska J., Podstawy mechaniki płaskich układów prętowych część III, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  3. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 1, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  4. Dyląg z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  5. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  6. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  7. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  8. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materialów, WNT, Warszawa, 2014
  9. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałośc materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976
  3. Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych3
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera3
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych5
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych4
T-A-5Kolokwium 3x13
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi5
T-W-7Zaliczenie1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań14
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-5Zaliczenie2
A-A-6Konsultacje3
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5Konsulatacje3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
Treści programoweT-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_U01Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
Treści programoweT-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_K01Jest gotowy do wzięcia odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
Treści programoweT-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0