Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Użytkowanie i hodowla koni", ogólne wiadomości z zakresu hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie, umioejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.4
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych.4
T-A-3Cechy psychiczne koni pracujących w służbach mundurowych.3
T-A-4Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.4
15
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.3
T-W-2Podstawowe zagadnienia z zakresu osmologii i pracy węchowej psów.3
T-W-3Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe.3
T-W-4Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbowych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-5Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń i przygotowanie referatu22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: referat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
ZO_1A_W14, ZO_1A_W12C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O113_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
ZO_1A_U17C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O113_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
ZO_1A_K07C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O113_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O113_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. różni, periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie, umioejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.4
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych.4
T-A-3Cechy psychiczne koni pracujących w służbach mundurowych.3
T-A-4Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.3
T-W-2Podstawowe zagadnienia z zakresu osmologii i pracy węchowej psów.3
T-W-3Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe.3
T-W-4Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbowych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-5Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń i przygotowanie referatu22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
Treści programoweT-W-5Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.
T-W-3Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-4Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbowych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-2Podstawowe zagadnienia z zakresu osmologii i pracy węchowej psów.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O113_U01student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
Treści programoweT-A-1Predyspozycje, wyszkolenie, umioejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-4Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.
T-A-3Cechy psychiczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O113_K01student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-W-5Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.
T-W-3Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-4Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbowych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie, umioejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-4Predyspozycje, wyszkolenie, umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady policyjnych formacji konnych na świecie.
T-A-3Cechy psychiczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0