Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Molekularne podstawy żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne podstawy żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z objętych podstawowym programem studiów przedmiotów: chemia, biochemia, fizjologia zwierzat oraz żywienie zwierzat i paszoznawstwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia1
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia1
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.1
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.1
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.1
7
wykłady
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.15
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń33
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Samodzielne opanowanie na podstawie zalecanej literatury zagadnień podanych przez prowadzacego z zakresu tematyki wykładow7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
ZO_1A_W13C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-1T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
ZO_1A_K02C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6M-1, M-4, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
ZO_1A_K01C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
2,0
3,0Student w ograniczonym ale podstawowym zakresie opisuje metabolizm ustrojowy białek, węglowodanów i lipidów i jego zmiany w zalezności od ilości oraz wartości energetycznej i odzywczej spozytego pokarmu. W ograniczonym zakresie podaje mechanizmy prowadzace do powszechnie występujących zaburzeń i chorób spowodowanych nieprawidłowym zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym żywieniem zwierząt i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym stopniu umie powiazac wiedzę z zakresu metabolizmu aminokwasów, białek, węglowodanów i lipidów z zasadami prawidlowego żywienia zwierzat i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
2,0
3,0Student tylko w dość ograniczonym stopniu poszukuje najnowszszych danych z zakresu tematyki objętej programem przedmiotu, w większości korzysta z danych popularnonaukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu uczestniczy w przygotowaniu wraz z innymi prezntacji i nie uczestniczy aktywnie w jej prezentacji i omowieniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jethon Z., Grzybowski A, Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  2. Zawadzki W, Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008
  3. Gawęcki J, Żywienie człowieka. podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010, 3

Literatura dodatkowa

  1. Ziemlański Ś, Normy żywienia człowieka - Fizjlogiczne podsyawy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Korta T., Łyszkowska M., podstawy zywienia klinicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia1
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia1
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.1
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.1
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.15
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń33
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Samodzielne opanowanie na podstawie zalecanej literatury zagadnień podanych przez prowadzacego z zakresu tematyki wykładow7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.2_W01Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym ale podstawowym zakresie opisuje metabolizm ustrojowy białek, węglowodanów i lipidów i jego zmiany w zalezności od ilości oraz wartości energetycznej i odzywczej spozytego pokarmu. W ograniczonym zakresie podaje mechanizmy prowadzace do powszechnie występujących zaburzeń i chorób spowodowanych nieprawidłowym zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym żywieniem zwierząt i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.2_U01Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym stopniu umie powiazac wiedzę z zakresu metabolizmu aminokwasów, białek, węglowodanów i lipidów z zasadami prawidlowego żywienia zwierzat i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.2_K01Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w dość ograniczonym stopniu poszukuje najnowszszych danych z zakresu tematyki objętej programem przedmiotu, w większości korzysta z danych popularnonaukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.2_K02Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu uczestniczy w przygotowaniu wraz z innymi prezntacji i nie uczestniczy aktywnie w jej prezentacji i omowieniu
3,5
4,0
4,5
5,0