Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Hipoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hipoterapia
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 5 0,40,41zaliczenie
wykładyW6 8 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
C-2znajomość kryteriów doboru koni do hipoterapii pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, zdrowia, płci, umiejętności i pokroju
C-3student potrafi przygotować konia do zajęć hipoterapeutycznych, zna kardynalne zasady prowadzenia zajęć i asekuracji pacjenta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.2
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.2
T-L-3Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.1
5
wykłady
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.1
T-W-2Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa.2
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”1
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii2
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie do zaliczenia praktycznego1
A-L-3zaliczenie praktyczne1
A-L-4praca własna ze wskazną literautrą i przygotwanie do zaliczenia5
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3praca własna ze wskazaną literaturą5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
ZO_1A_W11, ZO_1A_W12C-1T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_U01
Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
ZO_1A_U17C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-5M-1, M-4, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
ZO_1A_K07C-3, C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_W01
student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania.
4,5Student zna wszystkie definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_U01
Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
2,0student nie potrafi przygotować konia do hipoterapii, nie zna spossbów asekuracji, nie wykazuje aktywności
3,0student potrafi z pomocą osoby trzeciej przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, nie zna sposobów asekuracji , nie wykazuje aktywności
3,5student potrafi z niewielką pomocą przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, zna sposoby asekuracji , wykazuje umiarkowaną aktywność
4,0student potrafi samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
4,5student wykazuje aktywność w czasie zajęć, potrafi w pełni samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
5,0student wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć, potrafi samodzielnie w pełni przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna i prezentuje sposoby asekuracji pacjenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-D7_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Strumińska A.(pod red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie., PWRiL, Warszawa, 2003
  2. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Strauß I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
  2. Teichman Engel B., (pod red.), Terapeutyczna jazda konna, strategie rehabilitacji., Fundacja Hipoterapia-Na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 2004
  3. różni, Hipoterapia, Polskie Tow.Hipoterapeutyczne, Warszawa, kwartalnik

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.2
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.2
T-L-3Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.1
T-W-2Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa.2
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”1
T-W-4Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii2
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie do zaliczenia praktycznego1
A-L-3zaliczenie praktyczne1
A-L-4praca własna ze wskazną literautrą i przygotwanie do zaliczenia5
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3praca własna ze wskazaną literaturą5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-D7_W01student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-L-3Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”
T-W-2Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię: Mózgowe porażenie dziecięce. Upośledzenie umysłowe. Minimalne uszkodzenia mózgu . Autyzm wczesnodziecięcy, nadpobudliwość psychoruchowa- ADHD, zespół Downa.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna tylko podstawową definicję hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje form hipoterapii, wymienia ale nie charakteryzuje celów i zadań, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, nie potrafi ich scharakteryzować.
3,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i częściowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia nieliczne wskazania i przeciwwskazania, częściowo je charakteryzuje.
3,5Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia większość wskazań i przeciwwskazań, częściowo je charakteryzuje.
4,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje cele i zadania, wymienia i opisuje wskazania i przeciwwskazania.
4,5Student zna wszystkie definicje hipoterapii, wymienia i charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i charakteryzuje wszystkie cele i zadania, wymienia i opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
5,0Student zna definicje hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje formy hipoterapii, wymienia i szczegółowo charakteryzuje cele i zadania, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie wskazania i przeciwwskazania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-D7_U01Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-3student potrafi przygotować konia do zajęć hipoterapeutycznych, zna kardynalne zasady prowadzenia zajęć i asekuracji pacjenta
Treści programoweT-L-3Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna jako dyscyplina paraolimpijska.
T-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.
T-L-2Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta.
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4pokaz
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przygotować konia do hipoterapii, nie zna spossbów asekuracji, nie wykazuje aktywności
3,0student potrafi z pomocą osoby trzeciej przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, nie zna sposobów asekuracji , nie wykazuje aktywności
3,5student potrafi z niewielką pomocą przygotować konia do hipoterapii, potrafi go prowadzić, zna sposoby asekuracji , wykazuje umiarkowaną aktywność
4,0student potrafi samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
4,5student wykazuje aktywność w czasie zajęć, potrafi w pełni samodzielnie przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta
5,0student wykazuje dużą aktywność w czasie zajęć, potrafi samodzielnie w pełni przygotować konia do hipoterapii, prawidłowo go prowadzić, zna i prezentuje sposoby asekuracji pacjenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-D7_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-3student potrafi przygotować konia do zajęć hipoterapeutycznych, zna kardynalne zasady prowadzenia zajęć i asekuracji pacjenta
C-1student zna definicję hipoterapii i potrafi scharakteryzować jej formy, cele, wskazania i przeciwwskazania
Treści programoweT-L-1Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii.
T-W-1Idea prowadzenia hipoterapii. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii.
T-W-3Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Film: „Różne zastosowania hipoterapii (resocjalizacja, autyzm, ADHD)”
T-W-5Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. Film: „Przygotowanie konia do hipoterapii”.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip,
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą hipoterapii i postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć