Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zachowanie rozrodcze w kształtowaniu populacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowanie rozrodcze w kształtowaniu populacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi zachowaniami rozrodczymi w aspekcie zachowania gatunku i ich wpływem na populację.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci.1
T-A-2Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych.2
T-A-3Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu).2
T-A-4Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć.2
7
wykłady
T-W-1Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic).2
T-W-2Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona.3
T-W-3Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.20
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_W01
Student zna podstawowe strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny i ich wpływ na ksztłatowanie populacji.
ZO_1A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę w interpretacji zjawisk związanych z zachowaniami rozrodczymi w świecie zwierząt.
ZO_1A_U08C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę w dalszym studiowaniu przebiegu procesów rozrodczych.
ZO_1A_K06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_W01
Student zna podstawowe strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny i ich wpływ na ksztłatowanie populacji.
2,0
3,0Student zna wybrane strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę w interpretacji zjawisk związanych z zachowaniami rozrodczymi w świecie zwierząt.
2,0
3,0Student podejmuje próby interpretacji zjawisk związanych z zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę w dalszym studiowaniu przebiegu procesów rozrodczych.
2,0
3,0Student będzie miał podstawy do dalszego studiowania przebiegu procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt Zarys problematyki (skrypt), SGGW, Warszawa, 2007
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Douglas Futuyma D., Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci.1
T-A-2Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych.2
T-A-3Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu).2
T-A-4Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic).2
T-W-2Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona.3
T-W-3Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny.3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.20
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.3_W01Student zna podstawowe strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny i ich wpływ na ksztłatowanie populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi zachowaniami rozrodczymi w aspekcie zachowania gatunku i ich wpływem na populację.
Treści programoweT-W-3Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny.
T-W-1Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic).
T-W-2Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona.
T-A-4Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć.
T-A-1Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci.
T-A-2Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych.
T-A-3Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.3_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę w interpretacji zjawisk związanych z zachowaniami rozrodczymi w świecie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi zachowaniami rozrodczymi w aspekcie zachowania gatunku i ich wpływem na populację.
Treści programoweT-W-3Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny.
T-W-1Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic).
T-W-2Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona.
T-A-4Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć.
T-A-1Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci.
T-A-2Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych.
T-A-3Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu).
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podejmuje próby interpretacji zjawisk związanych z zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O3.3_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę w dalszym studiowaniu przebiegu procesów rozrodczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi zachowaniami rozrodczymi w aspekcie zachowania gatunku i ich wpływem na populację.
Treści programoweT-W-3Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny.
T-W-1Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic).
T-W-2Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona.
T-A-4Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć.
T-A-1Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci.
T-A-2Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych.
T-A-3Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student będzie miał podstawy do dalszego studiowania przebiegu procesów rozrodczych.
3,5
4,0
4,5
5,0