Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, biochemia, botanika, uprawa roli i roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza sensoryczna i chemiczna w towaroznawczej ocenie żywności. Pobieranie prób do badań.2
T-A-2Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo.2
T-A-3Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny.1
T-A-4Herbata, kawa, kakao, przyprawy1
T-A-5Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe.1
7
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin.3
T-W-2Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt.3
T-W-3Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Konsultacje z prowadzacymi wykłady.3
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.8
A-W-4uczestnictwo w zajęciach8
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: z przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O135_W01
Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
ZO_1A_W10C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O135_U01
Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia.
ZO_1A_U10C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O135_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
ZO_1A_K02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O135_W01
Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału..Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O135_U01
Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia.
2,0Niedostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
3,0Dostateczna umiejętność z niewielkimi niedociągnięciami z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
3,5Dostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
4,0Dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
4,5Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. ale z niewielkimi niedociagnięciami.
5,0Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O135_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
2,0Student nie ma świadomości stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu dostatecznym z stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urszula Świetlikowska, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
  2. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Orłowski M., Kołota E., Uprawa warzyw, Wydawnictwo Brasika, Szczecin, 1999
  2. Dzienia S., Piskier T., Romek B., Przewodnik do ćwiczeń z uprawy roli i roślin., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
  3. Pod red. Karczmarczyka S., Podstawy produkcji roślinnej., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza sensoryczna i chemiczna w towaroznawczej ocenie żywności. Pobieranie prób do badań.2
T-A-2Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo.2
T-A-3Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny.1
T-A-4Herbata, kawa, kakao, przyprawy1
T-A-5Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin.3
T-W-2Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt.3
T-W-3Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje z prowadzacymi wykłady.3
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.8
A-W-4uczestnictwo w zajęciach8
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O135_W01Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego.
Treści programoweT-W-3Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania.
T-W-1Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin.
T-W-2Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt.
T-A-3Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny.
T-A-5Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe.
T-A-4Herbata, kawa, kakao, przyprawy
T-A-2Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: z przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału..Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O135_U01Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego.
Treści programoweT-W-3Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania.
T-W-1Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin.
T-W-2Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt.
T-A-3Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny.
T-A-1Analiza sensoryczna i chemiczna w towaroznawczej ocenie żywności. Pobieranie prób do badań.
T-A-5Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe.
T-A-4Herbata, kawa, kakao, przyprawy
T-A-2Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: z przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
3,0Dostateczna umiejętność z niewielkimi niedociągnięciami z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
3,5Dostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
4,0Dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
4,5Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. ale z niewielkimi niedociagnięciami.
5,0Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O135_K01Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego.
Treści programoweT-W-3Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania.
T-W-1Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin.
T-W-2Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: z przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu dostatecznym z stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0