Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Uprawa łąk i pastwisk:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uprawa łąk i pastwisk
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL4 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, botaniki, ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarniaka. Rozpoznawanie nasion różnych gatunków traw o dobrej wartości użytkowej.1
T-L-2Systematyka roślin łąkowych i pastwiskowych. Podziały traw w zależności od ich wartości i przydatności użytkowej. Cechy rozpoznawcze traw w okresie kwitnienia: budowa kwiatu i kłoska, typy kwiatostanów. Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.2
T-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.1
T-L-6Podział, znaczenie gospodarcze ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych oraz roślin turzycowatych i sitowatych.1
7
wykłady
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych2
T-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).2
T-W-3Klasyfikacja typologiczna i gospodarcza użytków zielonych. Roślinność łąk i pastwisk oraz jej wartość pokarmowa.1
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa17
A-L-3Przygotowanie zielnika16
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego8
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Rozpoznanie 5 gatunków traw
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_W01
Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07C-1T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-4, S-1
ZO_1A_ZO-S-C7_W02
Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
ZO_1A_W07C-1T-W-2, T-L-3, T-L-4M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_U01
Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U21C-1T-W-1, T-W-4, T-L-5M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_K01
Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
ZO_1A_K03C-1T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_W01
Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
2,0nie potrafi wymienić czynności wykonywanych na trawłych użytkach zielonych
3,0wymienia zabiegi pratotechniczne wpływające na plon i wartość pokarmową zielonki
3,5opisuje poszczególne czynności z podaniem terminu wykonania
4,0zna i charakteryzuje działania antropogeniczne na użytkach zielonych
4,5zna asortyment nawozów sztucznych (mineralnych) i organicznych oraz ich rolę w kształtowaniu plonu i składu botanicznego
5,0wskazuje bezpośredni i pośredni wpływ poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych
ZO_1A_ZO-S-C7_W02
Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
2,0ma trudności z wymienianiem cech morfologicznych
3,0zna cechy morfologiczne i potrafi je zobrazować
3,5dzieli cechy rozpoznawcze na wykorzystywane w rozpoznawaniu traw w okresie kwitnienia i w stanie bezkwiatowym
4,0poprawnie oznacza gatunki traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami
4,5rozpoznaje i dzieli grupy i gatunki roslin łąkowo-pastwiskowych w zależnośći od ich przydatności zywieniowej
5,0rozpoznaje 10 gatunków traw,5 motylkowatych drobnonasiennych i przedstawia i wartość pokarmową

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_U01
Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
2,0nie potrafi przedstawic zróznicowania trawałych użytków zielonych
3,0zna kryteria i zasady podziału typologicznego
3,5charakteryzuje warunki glebowe i wodne wskazanego siedliska łąkowego
4,0oprócz warunków glebowych i wodnych wymienia roślinność reprezentatywną określonego siedliska łąkowego
4,5przedstawia wady i zalety odziaływania na czynniki antropobiotycznych w kształtowaniu roślinności
5,0charakteryzuję wszystkie czynniki wpływające róznorodnośc biologiczną łąk i pastwisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_K01
Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
2,0student nie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i nie dostrzega korzyści takiego gopspodarowania
3,0student w niewielkim zakresie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i dostrzega nieliczne korzyści takiego gopspodarowania
3,5student jest świdony o racjonalnym wykorzystaniu łąk i pastwisk natomiast w niewielkim zakresie wskazuje na korzyści dla siedlis wynikajace z takiego gospodarowania
4,0student świadomie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz jest chętny do przedstawiania swojej postawy
4,5student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych
5,0student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz postrzega relacje jakie zachodzą poprzez właściwe postepowanie na zachowanie bioróżnorodności i zachowania naturalnych siedlisk.

Literatura podstawowa

  1. Falkowski L, Łąkarstwo i gospodarka łąkowa, PWRiL, Warszawa, 1986
  2. Grynia M, Łąkarstwo, Akademii Rolniczej w Poznaiu, Poznań, 1995
  3. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
  4. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
  5. Moraczewsi R, Łąkarstwo, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Huflejt H.J, Zasady wykorzystania pasz łąkowo-pastiskowych jako ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003
  2. Seminarium metodyczno-szkoleniowe, Podstawy typologicznego pdziału uzytków zielonychi zasady ich inwentaryzacji, IMUZ, Falenty, 1996, Falenty 27-29 sierpień 1996
  3. Łękawska I, Nawożenie NPK i nawozami gospodarskimi trwałych użytków zielonych położonych na glebach mineralnych, IMUZ, Falenty, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarniaka. Rozpoznawanie nasion różnych gatunków traw o dobrej wartości użytkowej.1
T-L-2Systematyka roślin łąkowych i pastwiskowych. Podziały traw w zależności od ich wartości i przydatności użytkowej. Cechy rozpoznawcze traw w okresie kwitnienia: budowa kwiatu i kłoska, typy kwiatostanów. Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.2
T-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.1
T-L-6Podział, znaczenie gospodarcze ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych oraz roślin turzycowatych i sitowatych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych2
T-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).2
T-W-3Klasyfikacja typologiczna i gospodarcza użytków zielonych. Roślinność łąk i pastwisk oraz jej wartość pokarmowa.1
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.3
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa17
A-L-3Przygotowanie zielnika16
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego8
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C7_W01Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić czynności wykonywanych na trawłych użytkach zielonych
3,0wymienia zabiegi pratotechniczne wpływające na plon i wartość pokarmową zielonki
3,5opisuje poszczególne czynności z podaniem terminu wykonania
4,0zna i charakteryzuje działania antropogeniczne na użytkach zielonych
4,5zna asortyment nawozów sztucznych (mineralnych) i organicznych oraz ich rolę w kształtowaniu plonu i składu botanicznego
5,0wskazuje bezpośredni i pośredni wpływ poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C7_W02Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).
T-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ma trudności z wymienianiem cech morfologicznych
3,0zna cechy morfologiczne i potrafi je zobrazować
3,5dzieli cechy rozpoznawcze na wykorzystywane w rozpoznawaniu traw w okresie kwitnienia i w stanie bezkwiatowym
4,0poprawnie oznacza gatunki traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami
4,5rozpoznaje i dzieli grupy i gatunki roslin łąkowo-pastwiskowych w zależnośći od ich przydatności zywieniowej
5,0rozpoznaje 10 gatunków traw,5 motylkowatych drobnonasiennych i przedstawia i wartość pokarmową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C7_U01Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.
T-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przedstawic zróznicowania trawałych użytków zielonych
3,0zna kryteria i zasady podziału typologicznego
3,5charakteryzuje warunki glebowe i wodne wskazanego siedliska łąkowego
4,0oprócz warunków glebowych i wodnych wymienia roślinność reprezentatywną określonego siedliska łąkowego
4,5przedstawia wady i zalety odziaływania na czynniki antropobiotycznych w kształtowaniu roślinności
5,0charakteryzuję wszystkie czynniki wpływające róznorodnośc biologiczną łąk i pastwisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C7_K01Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Rozpoznanie 5 gatunków traw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i nie dostrzega korzyści takiego gopspodarowania
3,0student w niewielkim zakresie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i dostrzega nieliczne korzyści takiego gopspodarowania
3,5student jest świdony o racjonalnym wykorzystaniu łąk i pastwisk natomiast w niewielkim zakresie wskazuje na korzyści dla siedlis wynikajace z takiego gospodarowania
4,0student świadomie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz jest chętny do przedstawiania swojej postawy
4,5student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych
5,0student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz postrzega relacje jakie zachodzą poprzez właściwe postepowanie na zachowanie bioróżnorodności i zachowania naturalnych siedlisk.