Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,50,59zaliczenie
laboratoriaL4 13 2,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół1
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy. Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd.1
T-L-11Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach1
13
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły1
T-W-3Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-4Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku1
T-W-5Prace pasieczne w sezonie2
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie litertury22
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
A-L-4konsultacje12
A-L-5zaliczenie ćwiczeń2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach12
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_W01
student zna podgatunki pszczoły użytkowane w kraju i potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05C-2, C-1T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-5, M-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17C-2T-L-8, T-W-5M-4
ZO_1A_ZOK-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09C-3T-L-9, T-W-6M-5, M-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_K01
nabiera umiejetnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01C-2T-L-8, T-L-9M-3, M-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_W01
student zna podgatunki pszczoły użytkowane w kraju i potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
2,0nie zna: podgatunków pszczól uzytkowanych w kraju, funkcjonowania rodziny pszcelej na przestrzeni roku, biologii rodziny, znaczenia pszczól jako zapylaczy roslin entomofilnych
3,0zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczól uzytkowane w kraju, funkcjonowanie rodziny na przestrzeni roku, znaczenie pszczól jako zapylaczy rośłin entomofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0nie ma umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma w stopniu dostatecznym umiejetność prowadzenia rodzi w sezonie i wykonywania przegladów
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
2,0nie umie pobieać prób pszczól i czrwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczół i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół1
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy. Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd.1
T-L-11Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły1
T-W-3Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-4Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku1
T-W-5Prace pasieczne w sezonie2
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie litertury22
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
A-L-4konsultacje12
A-L-5zaliczenie ćwiczeń2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach12
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C8_W01student zna podgatunki pszczoły użytkowane w kraju i potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-9Pszczoły zapylacze roślin. Zakładanie pasieki
T-W-2Budowa morfologiczna i anatomiczna pszczoły
T-W-3Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-4Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna: podgatunków pszczól uzytkowanych w kraju, funkcjonowania rodziny pszcelej na przestrzeni roku, biologii rodziny, znaczenia pszczól jako zapylaczy roslin entomofilnych
3,0zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczól uzytkowane w kraju, funkcjonowanie rodziny na przestrzeni roku, znaczenie pszczól jako zapylaczy rośłin entomofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece
T-W-5Prace pasieczne w sezonie
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma w stopniu dostatecznym umiejetność prowadzenia rodzi w sezonie i wykonywania przegladów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół
Metody nauczaniaM-5film
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie pobieać prób pszczól i czrwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczół i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-C8_K01nabiera umiejetnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece