Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, chemii organicznej, biochemii, paszoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości wykorzystania biomasy pochodzenia rolniczego w bilansie energetycznym2
T-A-2Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).1
T-A-3Możliwości wytwarzania biogazu w procesie fermentacji metanowej wysłodków buraczanych1
T-A-4Przygotowanie biomasy do procesu fermentacji wodorowej Biomasa jako surowiec do fermentacji wodorowej1
T-A-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.2
7
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji,mikroorganizmy, uzyskane produkty).2
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).2
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).2
T-W-4Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwow wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_W01
Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
ZO_1A_W15C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_U02
Student umie oceniać i wykorzystywać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innychy drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U10C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_K01
Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_W01
Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
2,0Student nie zna znaczenia i przebiegu procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz znaczenie tych procesów w przemyśle.
4,0Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
4,5Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_U02
Student umie oceniać i wykorzystywać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innychy drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
2,0Student nie umie wykorzystać procesyów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz nie potrafi określić ich znaczenia w przemyśle.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,0Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,5Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O9.2_K01
Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
2,0Student nie ma świadomości przedsiębiorczego działania.
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania.
3,5Student ma umiarkowaną świadomość przedsiębiorczego działania.
4,0Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania.
4,5Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Tuszyński t., Tarkot., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2010
  2. Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WN-T, Warszawa, 2007
  4. Stryer L., Biochemi, PWN, Warszawa, 2003
  5. Grzybek A., Gradziuk P., Biopaliwa, Warszawa, 2003
  6. Krzywy E., Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków, Wyd. AR, Szczecin., 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości wykorzystania biomasy pochodzenia rolniczego w bilansie energetycznym2
T-A-2Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).1
T-A-3Możliwości wytwarzania biogazu w procesie fermentacji metanowej wysłodków buraczanych1
T-A-4Przygotowanie biomasy do procesu fermentacji wodorowej Biomasa jako surowiec do fermentacji wodorowej1
T-A-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji,mikroorganizmy, uzyskane produkty).2
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).2
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).2
T-W-4Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwow wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O9.2_W01Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-4Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji,mikroorganizmy, uzyskane produkty).
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna znaczenia i przebiegu procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz znaczenie tych procesów w przemyśle.
4,0Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
4,5Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O9.2_U02Student umie oceniać i wykorzystywać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innychy drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-4Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji,mikroorganizmy, uzyskane produkty).
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać procesyów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz nie potrafi określić ich znaczenia w przemyśle.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,0Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,5Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O9.2_K01Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-4Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości przedsiębiorczego działania.
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania.
3,5Student ma umiarkowaną świadomość przedsiębiorczego działania.
4,0Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania.
4,5Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.