Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Profilaktyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka weterynaryjna
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii i anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z inwazjami pasożytniczymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt1
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych2
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach1
T-A-4Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt3
7
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych. Zasady wprowadzania nowych zwierzat do fermy.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.1
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.1
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.1
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.1
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia16
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W14, ZO_1A_W15C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
ZO_1A_U10C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
ZO_1A_K03, ZO_1A_K06C-1, C-2T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
  2. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt1
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych2
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach1
T-A-4Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych. Zasady wprowadzania nowych zwierzat do fermy.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.1
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.1
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.1
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.1
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia16
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O12.4_W01Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z inwazjami pasożytniczymi
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych
T-A-4Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych. Zasady wprowadzania nowych zwierzat do fermy.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O12.4_U01Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z inwazjami pasożytniczymi
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-4Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych. Zasady wprowadzania nowych zwierzat do fermy.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O12.4_K01Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z inwazjami pasożytniczymi
Treści programoweT-A-4Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.