Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
C-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.1
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa1
T-A-4Zasady przygotowywania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-5Znaczenie uświadomiania społeczeństwa o zasadach postępowania ze zwierzętami dzikimi. Rola służb powiadamiania i edukacja młodzieży i dzieci.1
7
wykłady
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa8
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
M-3Konwersacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
ZO_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
ZO_1A_U14C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
ZO_1A_K07C-2T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Kruszewicz A.,G., Czujkowslka A., Zwierzęta w mieście. Interwencje, MULTIKO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007, 1, Poradnik dla służb miejskich i lekarzy wetrynarii
  2. Bolesław Kurzępa, Ochrona zwierząt – przepisy, piśmiennictwo, Studio STO, Bielsko Biała, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Szymański, Lekarz domowy naturalny dla naszych braci mniejszych, OFFICYNA, Warszawa, 1991
  2. Sejm RP, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r o ochronie zwierząt, Sejm RP, Warszawa, 1997, (Dz. U; 2003; Nr 106; poz.1002 z późn. zm.)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.1
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa1
T-A-4Zasady przygotowywania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-5Znaczenie uświadomiania społeczeństwa o zasadach postępowania ze zwierzętami dzikimi. Rola służb powiadamiania i edukacja młodzieży i dzieci.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa8
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O107_W01Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
Treści programoweT-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-2Film edukacyjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O107_U01Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-3Konwersacje
M-2Film edukacyjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O107_K01Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-3Konwersacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny