Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 7 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw morfologii i systematyki roślin na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
C-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych1
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania2
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion1
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej2
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych2
8
wykłady
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.1
T-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)1
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej1
T-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek1
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych1
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
A-A-4konsultacje8
A-A-5przygotowanie do zaliczenia14
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_W01
potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
ZO_1A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2
ZO_1A_ZO-S-B1_W02
opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
ZO_1A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_U01
interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
ZO_1A_U08C-2T-W-7, T-W-6, T-W-5M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B1_K01
potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
ZO_1A_K06C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_W01
potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
2,0
3,0student potrafi wskazać, nazwać i opisać podstawowe elementy budowy morfologicznej roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-B1_W02
opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
2,0
3,0student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe składniki komórki roślinnej oraz wymienić przykłady tkanek roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B1_U01
interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka przykładów gatunków roślin należących do różnych grup systematycznych oraz określić wspólne cechy budowy roślin skupionych w tych grupach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B1_K01
potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
2,0
3,0student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Stachak A., Botanika dla zootechników, PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych1
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania2
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion1
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej2
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.1
T-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)1
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej1
T-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek1
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych1
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)1
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych15
A-A-3przygotowanie do zajęć15
A-A-4konsultacje8
A-A-5przygotowanie do zaliczenia14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B1_W01potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
Treści programoweT-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać, nazwać i opisać podstawowe elementy budowy morfologicznej roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B1_W02opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
Treści programoweT-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej
T-W-4Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe składniki komórki roślinnej oraz wymienić przykłady tkanek roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B1_U01interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych
Treści programoweT-W-7Zaliczenie przedmiotu
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka przykładów gatunków roślin należących do różnych grup systematycznych oraz określić wspólne cechy budowy roślin skupionych w tych grupach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B1_K01potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji
Treści programoweT-W-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion)
T-W-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych.
T-W-3Budowa i funkcje komórki roślinnej
T-W-7Zaliczenie przedmiotu
T-W-6Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych)
T-W-5Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych
T-A-5Rodzaje i budowa tkanek roślinnych
T-A-3Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion
T-A-1Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych
T-A-4Specyfika budowy komórki roślinnej
T-A-2Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych
3,5
4,0
4,5
5,0