Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Wybrane choroby zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane choroby zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chowu i żywienia koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).1
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).1
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).1
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.1
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.3
7
wykłady
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).1
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).1
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).1
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.2
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).1
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.1
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Piusemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: referat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_W01
Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
ZO_1A_W14C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_U01
Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
ZO_1A_U01C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
ZO_1A_K06C-1T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_W01
Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_U01
Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006
  2. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gundłach J., Radzikowski A., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, WAR, Lublin, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowsk A., Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).1
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).1
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).1
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.1
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).1
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).1
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).1
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.2
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).1
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.1
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Piusemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O144_W01Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O144_U01Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-N1-O144_K01Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0