Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.1
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt1
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a1
T-W-6Filopatryczność i migracje1
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.1
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
ZO_2A_W04, ZO_2A_W01C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1
ZO_2A_HZG-C6_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
ZO_2A_W04, ZO_2A_W01C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C6_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
ZO_2A_U07, ZO_2A_U01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C6_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
ZO_2A_K07, ZO_2A_K09C-1T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-C6_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C6_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C6_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
  2. Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
  3. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  4. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.1
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt1
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a1
T-W-6Filopatryczność i migracje1
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.1
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-C6_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-C6_W02Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-6Filopatryczność i migracje
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-C6_U01Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-C6_K01Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-6Filopatryczność i migracje
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0