Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Apifauna i apiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Apifauna i apiterapia
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia, pszczelnictwo, botanika, ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
C-2poznanie właściwosci leczniczych produktów pszczelich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół3
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie4
T-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy2
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.4
T-A-5Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania2
15
wykłady
T-W-1Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.2
T-W-2Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.3
T-W-3Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy2
T-W-4Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce2
T-W-5Produkty pszczele wykorzystywane w aoiterapii6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3studiowanie literatury3
A-W-4konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W01
student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
ZO_2A_W09C-1T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W02
ma wiedzę o wlaściwościach leczniczych produktów pszczelich
ZO_2A_W09C-2T-W-5M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_U01
potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-1T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_K01
Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną.
ZO_2A_K09C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W01
student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
2,0nie zna charakterystyki nadrodziny Apoidea, nie ma wiedzy dotyczącej występowania i zróznicowania fauny pszczół, wspłzalezności pszczół i kwiatów
3,0ma podstawową wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczczacą jej charakterystki, występowania , zróznicownia fauny pszczół oraz współzależności pszczół i kwiatów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
4,0ma dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
5,0ma pełną wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotycząceą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W02
ma wiedzę o wlaściwościach leczniczych produktów pszczelich
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o produktach ich własciwosciach leczniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_U01
potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
2,0nie potrafi wskazać i omówić gatunków wykorzystywanych i hodowanych przez cczłowieka
3,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie podstawowym
3,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie zadawalającym
4,0potrafi wskazać i omówić gatynki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie dobrym
4,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człwieka w zakresie ponad dobryn
5,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka w zakresie bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.2_K01
Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną.
2,0
3,0Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa-Poznań, 1993
  2. Prabucki J. red, Pszczelnictwa, Albatros, Szczecin, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Wilkaniec Z., Owady uzytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół3
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie4
T-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy2
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.4
T-A-5Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.2
T-W-2Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.3
T-W-3Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy2
T-W-4Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce2
T-W-5Produkty pszczele wykorzystywane w aoiterapii6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3studiowanie literatury4
A-A-4konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3studiowanie literatury3
A-W-4konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.2_W01student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
Treści programoweT-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół
T-W-4Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce
T-W-3Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy
T-W-1Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.
T-W-2Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna charakterystyki nadrodziny Apoidea, nie ma wiedzy dotyczącej występowania i zróznicowania fauny pszczół, wspłzalezności pszczół i kwiatów
3,0ma podstawową wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczczacą jej charakterystki, występowania , zróznicownia fauny pszczół oraz współzależności pszczół i kwiatów
3,5ma zadawalajacą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
4,0ma dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
4,5ma ponad dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów
5,0ma pełną wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotycząceą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.2_W02ma wiedzę o wlaściwościach leczniczych produktów pszczelich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2poznanie właściwosci leczniczych produktów pszczelich
Treści programoweT-W-5Produkty pszczele wykorzystywane w aoiterapii
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-1wykład - prezentacja mulimedialna,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o produktach ich własciwosciach leczniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.2_U01potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
Treści programoweT-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać i omówić gatunków wykorzystywanych i hodowanych przez cczłowieka
3,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie podstawowym
3,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie zadawalającym
4,0potrafi wskazać i omówić gatynki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie dobrym
4,5potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człwieka w zakresie ponad dobryn
5,0potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka w zakresie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.2_K01Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea
C-2poznanie właściwosci leczniczych produktów pszczelich
Treści programoweT-A-3Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy
T-A-4Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia.
T-A-5Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania
T-A-2Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie
T-A-1Etapy rozwoju społecznego pszczół
T-W-4Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce
T-W-3Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy
T-W-1Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów.
T-W-2Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy.
T-W-5Produkty pszczele wykorzystywane w aoiterapii
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-1wykład - prezentacja mulimedialna,
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną.
3,5
4,0
4,5
5,0