Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
C-3Zapoznanie z kierunkami, metodyką i techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.2
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.2
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).2
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające2
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.3
T-A-7Choroby bażantów.2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).2
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych2
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce3
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.2
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.2
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)2
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_W01
Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych - ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzedzi umożliwiających prowadzenie badań naukowych na ptakach łownych
ZO_2A_W01C-3T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2
ZO_2A_HZG-O4.2_W09
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
ZO_2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_2A_K02, ZO_2A_K09C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-3, M-2S-2
ZO_2A_HZG-O4.2_K09
Student wykazuje zrozumienie na wrażliwość i specyficzne potrzeby środowiska ptaków łownych
ZO_2A_K08, ZO_2A_K09C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-4, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_W01
Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych - ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzedzi umożliwiających prowadzenie badań naukowych na ptakach łownych
2,0
3,0Student z pomoca nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektore metody i techniki umożliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-O4.2_W09
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-O4.2_K09
Student wykazuje zrozumienie na wrażliwość i specyficzne potrzeby środowiska ptaków łownych
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierzat i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
  2. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003
  3. Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
  4. Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.2
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.2
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).2
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające2
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.3
T-A-7Choroby bażantów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).2
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych2
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce3
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.2
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.2
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)2
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_W01Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych - ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzedzi umożliwiających prowadzenie badań naukowych na ptakach łownych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z kierunkami, metodyką i techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych
Treści programoweT-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3dyskusja
M-2wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomoca nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektore metody i techniki umożliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_W09Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-7Choroby bażantów.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4film
M-3dyskusja
M-2wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-7Choroby bażantów.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3dyskusja
M-2wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-7Choroby bażantów.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-2wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_K09Student wykazuje zrozumienie na wrażliwość i specyficzne potrzeby środowiska ptaków łownych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające
T-A-5Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-6Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.
T-A-7Choroby bażantów.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-7Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4film
M-3dyskusja
M-2wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierzat i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0