Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy kyno- i felinoterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kyno- i felinoterapii
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu chowu i użytkowania psów i kotów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-A-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-A-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-A-4Szczególna forma animaloterapii - psy i koty w resocjalizacji.2
T-A-5Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć2
T-A-6Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.2
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE.2
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.4
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna ze wskazaną literaturą6
A-A-3udział w konsultacjach2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
ZO_2A_W09C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_U01
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-6M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
ZO_2A_K09C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-6M-3, M-1, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_U01
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N.(pod.red.), Pies-terapeuta i przyjaciel rodziny, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
  2. Bekasiewicz N.(pod.red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. różni, Mój Pies, Pies, Kynologia, Kocie Sprawy, periodyki tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-A-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-A-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-A-4Szczególna forma animaloterapii - psy i koty w resocjalizacji.2
T-A-5Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć2
T-A-6Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE.2
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.4
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna ze wskazaną literaturą6
A-A-3udział w konsultacjach2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.3_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-5Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE.
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.3_U01wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-A-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
T-A-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
T-A-4Szczególna forma animaloterapii - psy i koty w resocjalizacji.
T-A-5Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć
T-A-1Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-6Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.3_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-5Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE.
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
T-A-2Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
T-A-3Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
T-A-4Szczególna forma animaloterapii - psy i koty w resocjalizacji.
T-A-5Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć
T-A-1Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-6Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć