Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Choroby genetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Choroby genetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech, zróżnicowaniem genetycznym oraz genetycznym podłożem wad i chorób zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza dziedziczenia wybranych defektów chorób zwierząt,6
T-A-2Metody detekcji mutacji zwiazanych z rozwojem chorób i defektów genetycznych4
10
wykłady
T-W-1Podstawy dziedziczenia cech. Zmienność organizmów.2
T-W-2Genetyczne podłoże wybranych wad i chorób zwierząt.3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie tematycznego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany prezentacjami i dyskusją
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_W01
student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, opisuje zróżnicowanie genetyczne oraz genetyczne podłoże wybranych chorób zwierząt
RZ_10-_W14C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_U01
student wyjaśnia mechanizmy dziedziczenia cech na wybranych przykładach
RZ_10-_U13C-1T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_K01
student ma świadomość potrzeby uzupełniania i pogłębiania swojej wiedzy oraz umiejętności
RZ_10-_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_W01
student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, opisuje zróżnicowanie genetyczne oraz genetyczne podłoże wybranych chorób zwierząt
2,0
3,0student w sposób ogólny charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, opisuje zróżnicowanie genetyczne oraz genetyczne podłoże wybranych chorób zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_U01
student wyjaśnia mechanizmy dziedziczenia cech na wybranych przykładach
2,0
3,0student wyjaśnia w sposób ogólny mechanizmy dziedziczenia cech na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A06_K01
student ma świadomość potrzeby uzupełniania i pogłębiania swojej wiedzy oraz umiejętności
2,0
3,0student mając świadomość potrzeby uzupełniania i pogłębiania swojej wiedzy oraz umiejętności wywiązuje się dostatecznie z powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon Krystyna M., Marek Świtoński, Genetyka i genomika zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019, 3
  2. Jeżewska-Witkowska G. (red.), Zbiór zadań i pytań z genetyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza dziedziczenia wybranych defektów chorób zwierząt,6
T-A-2Metody detekcji mutacji zwiazanych z rozwojem chorób i defektów genetycznych4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy dziedziczenia cech. Zmienność organizmów.2
T-W-2Genetyczne podłoże wybranych wad i chorób zwierząt.3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie tematycznego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A06_W01student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, opisuje zróżnicowanie genetyczne oraz genetyczne podłoże wybranych chorób zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W14Posiada wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu,transkryptomu,proteonu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech, zróżnicowaniem genetycznym oraz genetycznym podłożem wad i chorób zwierząt.
Treści programoweT-W-1Podstawy dziedziczenia cech. Zmienność organizmów.
T-W-2Genetyczne podłoże wybranych wad i chorób zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacjami i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w sposób ogólny charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, opisuje zróżnicowanie genetyczne oraz genetyczne podłoże wybranych chorób zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A06_U01student wyjaśnia mechanizmy dziedziczenia cech na wybranych przykładach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U13Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech, zróżnicowaniem genetycznym oraz genetycznym podłożem wad i chorób zwierząt.
Treści programoweT-A-1Analiza dziedziczenia wybranych defektów chorób zwierząt,
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wyjaśnia w sposób ogólny mechanizmy dziedziczenia cech na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A06_K01student ma świadomość potrzeby uzupełniania i pogłębiania swojej wiedzy oraz umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K01Potrafi dokonać oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Zdaje sobie sprawę z uzupełniania ich przez całe życie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech, zróżnicowaniem genetycznym oraz genetycznym podłożem wad i chorób zwierząt.
Treści programoweT-W-1Podstawy dziedziczenia cech. Zmienność organizmów.
T-W-2Genetyczne podłoże wybranych wad i chorób zwierząt.
T-A-1Analiza dziedziczenia wybranych defektów chorób zwierząt,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacjami i dyskusją
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student mając świadomość potrzeby uzupełniania i pogłębiania swojej wiedzy oraz umiejętności wywiązuje się dostatecznie z powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0