Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin oraz rozmnażanie wegetatywne. | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych. | 4 |
T-L-2 | Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe. | 4 |
T-L-3 | Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. | 3 |
T-W-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych. | 4 |
T-W-3 | Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek. | 2 |
T-W-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 13 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 7 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-5 | zaliczenie zajęć | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_??_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych oraz wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji | BT_1A_W02, BT_1A_W05, BT_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_??_U01 potrafi opracowywać i zinterpretować zróżnicowanie budowy na różnych poziomach organizacji na przykładach wybranych gatunków roślin | BT_1A_U03, BT_1A_U05, BT_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C1_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin oraz rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy | BT_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_??_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych oraz wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji | 2,0 | |
3,0 | ma bardzo ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania roślin nasiennych na ich różnych poziomach organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_??_U01 potrafi opracowywać i zinterpretować zróżnicowanie budowy na różnych poziomach organizacji na przykładach wybranych gatunków roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych na przykładzie przynajmniej jednego wybranego gatunku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C1_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin oraz rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość złożoności budowy roślin i konieczności poszerzania wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002
- Malinowski E., Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1987