Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy immunocytochemii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy immunocytochemii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z biologii komórki, cytofizjologii i budowy komórki. |
W-2 | Znajomość podstawowych metod laboratoryjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wprowadzenie podstaw dotyczących biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna. |
C-2 | Poznanie najważniejszych technik immunocytochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce medycznej. |
C-3 | Teoretyczne podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej. |
C-4 | Przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy immunodiagnostyki z użyciem mikroskopii konfokalnej. | 4 |
T-A-2 | Metoda hybrydyzacji in situ. | 3 |
T-A-3 | Metody cytometrii przepływowej. | 3 |
T-A-4 | Wykorzystanie sensorów w testach diagnostycznych. | 3 |
T-A-5 | Immunodiagnostyka medyczna. | 3 |
T-A-6 | Diagnostyka w hodowlach komórek i tkanek, badania przyżyciowe komórek w warunkach in vitro. | 3 |
T-A-7 | Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów. | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy immunocytochemii - cytoszkielet komórek eukariotycznych, - organella komórkowe, - aktywność enzymów komórkowych, - receptory komórkowe, - antygeny komórek prawidłowych i nowotowrowych. | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do metod immunocytochemii - znaczniki i systemy amplifikacyne. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje, charakterystyka oraz typy reakcji przeciwciał mono- i poliklonalnych stosowanych w testach diagnostycznych. | 2 |
T-W-4 | Metody immunoenzymatyczne i immunochemiczne. | 2 |
T-W-5 | Metody immunofluorecencyjne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 20 |
A-A-2 | Praca z literaturą fachową. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści z zajęć audytoryjnych. | 25 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielna praca ze wskazaną literaturą. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyny |
M-2 | Wyjaśnienie |
M-3 | Opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_W01 Student zna podstawy biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna. | BT_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_1A_BT-S-O15.2_W02 Student zna podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej. | BT_1A_W16 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_1A_BT-S-O15.2_W03 Student potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro. | BT_1A_W16 | — | — | C-4 | T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, potrafi dokonać preparatyki materiału z uwzględnieniem jego budowy organicznej. Przygotowuje proste preparaty. | BT_1A_U05 | — | — | C-3, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_K01 Ma świadomość możliwości wykorzystania podstawowych procesów biologicznych w diagnostyce. | BT_1A_K06 | — | — | C-2, C-4 | T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_W01 Student zna podstawy biochemicznej budowy struktur komórkowych na podstawie, których możliwa jest ich identyfikacja cytochemiczna. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S-O15.2_W02 Student zna podstawy technik barwienia i przygotowywanie preparatów analizowanych metodami mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S-O15.2_W03 Student potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania technik immunocytochemicznych w diagnostyce medycznej oraz w badaniach z zakresu cytologii, biologii komórki, hodowli komórek i tkanek in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, potrafi dokonać preparatyki materiału z uwzględnieniem jego budowy organicznej. Przygotowuje proste preparaty. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.2_K01 Ma świadomość możliwości wykorzystania podstawowych procesów biologicznych w diagnostyce. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Kątnik-Prastowska I., Immunocytochemia w biologii medycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Zabel M., Immunocytochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Kłyszeko-Stefanowicz L., Cytobiochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Burry R. W., Immunocytochemistry. A practical guide for biomedical research., Springer, Columbus, 2009