Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia surowców i produktów spożywczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia surowców i produktów spożywczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia ogólna |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem mikroorganizmów a zdrowiem człowieka związanym z żywieniem i żywnością |
C-2 | Przedstawienie mozliwosci uzyskania określonych efektów technologicznych dzieki procesom biologicznym |
C-3 | Uświadomienie studentom zagrozeń mikrobiologicznych zwiazanych z produkcja żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami | 5 |
T-A-2 | Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności | 6 |
T-A-3 | Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne) | 2 |
T-A-4 | Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody oznaczania jej w żywności | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci | 2 |
T-W-2 | Drobnoustroje zepsucia żywności | 2 |
T-W-3 | Drobnoustroje wskażnikowe | 2 |
T-W-4 | Mikrobiologiczne toksyny w żywności | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologiczne i enzymatyczne przetwórstwo żywności | 1 |
T-W-6 | Żywność probiotyczna | 2 |
T-W-7 | Nowoczesne techniki wykrywania mikoorganizmów w żywności | 2 |
T-W-8 | Zatrucia pokarmowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiodanie literatury | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury tematu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_W01 W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy. | BT_1A_W18, BT_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_U01 W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów w środowisku żywnosci. | BT_1A_U04, BT_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony. | BT_1A_K06, BT_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_W01 W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów występujących w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_U01 W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów w środowisku żywnosci. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność identyfikacji mikroorganizmów występujących w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O3.3_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony. | 2,0 | |
3,0 | studnet jest kompetentny w stopniu dostatecznym do wykonywania analiz mikrobiologicznych żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
- Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
- Żakowska Z., Stobińska H, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, Łódź, 2000, pierwsze
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna. T. 2, . Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
Literatura dodatkowa
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR