Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mikrobiologii i mikologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie Yarrowia lipolytica do usuwania fenolu i tłuszczów. Wykorzystanie Yarrowia lipolytica w bioremediacji gleby. | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie Aurebasidium pullulans w biosyntezie zewnątrzkomórkowych enzymów i polimerów. | 2 |
T-A-3 | Grzyby jako źródło białka. | 1 |
T-A-4 | Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. | 1 |
T-A-5 | Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. | 1 |
T-A-6 | Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów. | 1 |
T-A-7 | Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i identyfikacja grzybów środowiskowych. | 3 |
T-L-2 | Ocena aktywności grzybów. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. | 2 |
T-W-2 | Immobilizacja drożdży. | 2 |
T-W-3 | Biosynteza etanolu, produkcja białka, witamin. | 2 |
T-W-4 | Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica. | 2 |
T-W-5 | Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma. | 2 |
T-W-6 | Znaczenie grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystanie w ochronie roślin. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_W01 Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu | BT_1A_W08, BT_1A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_U01 Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | BT_1A_U04, BT_1A_U08, BT_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego | BT_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_W01 Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_U01 Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | 2,0 | Student nie umie ocenić właściwości biochemicznych wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.2_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
- Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008