Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-3Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-4Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.2
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2opracowanie wskazanego tematu2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium4
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
BT_1A_W18C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
BT_1A_U14C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
BT_1A_K05C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań w zakresie zdobywania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec działań proponowanych przez nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-3Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-4Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.2
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2opracowanie wskazanego tematu2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium4
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_null_W01Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18Ma wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; zna procedury pozyskiwania i przetwarzania różnych produktów żywnościowych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-3Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-4Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_null_U01Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Posługuje się zasadami racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; analizuje procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, w tym z wykorzystaniem mikroorganizmów.
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-3Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-4Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_null_K01Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-3Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-4Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań w zakresie zdobywania informacji dotyczących zachowań sprzyjających zdrowiu, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec działań proponowanych przez nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0