Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 7 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach
C-2Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach2
T-A-2kultury wodne i choroby fizjologiczne2
4
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, osmozy i pęcznienia2
T-L-2Określanie intensywności transpiracji2
T-L-3Analiza chromatograficzna wyciągu barwników asymilacyjnych2
T-L-4Antagonizm jonów1
7
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )1
T-W-2Wymiana gazowa u roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)1
T-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)1
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin1
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)3
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej18
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4konsultacje3
30
wykłady
A-W-1przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-2przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-3udział w konsultacjach4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach7
A-W-5studiowanie fachowej literatury6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C4_W01
Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BT_1A_W06C-1T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C4_U01
interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
BT_1A_U07C-2T-W-3, T-W-5M-1, M-4, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C4_K01
Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania własciwych postaw w życiu zawodowym
BT_1A_K05C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C4_W01
Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C4_U01
interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
2,0Student nie interpretuje wpływu podstawowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne
3,5Student zna i interpretuje większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie określić ogólne zależności
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić i zinterpretować ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem ww. czynników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C4_K01
Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania własciwych postaw w życiu zawodowym
2,0
3,0student posiadł kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
  3. Jankiewicz L.S., Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach2
T-A-2kultury wodne i choroby fizjologiczne2
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, osmozy i pęcznienia2
T-L-2Określanie intensywności transpiracji2
T-L-3Analiza chromatograficzna wyciągu barwników asymilacyjnych2
T-L-4Antagonizm jonów1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )1
T-W-2Wymiana gazowa u roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)1
T-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)1
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin1
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)3
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-2przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-3udział w konsultacjach4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach7
A-W-5studiowanie fachowej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C4_W01Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C4_U01interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Treści programoweT-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie interpretuje wpływu podstawowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne
3,5Student zna i interpretuje większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie określić ogólne zależności
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić i zinterpretować ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem ww. czynników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-C4_K01Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania własciwych postaw w życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach
C-2Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Treści programoweT-A-2kultury wodne i choroby fizjologiczne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin
T-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)
T-W-2Wymiana gazowa u roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0