Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Żywicka <Anna.Zywicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,70,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, biochemii, mikrobiologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka wybranych nanoczastek stosowanych w biologii, medycynie i farmacji5
5
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie bionanopolimerów jako nośniki do immobilizacji substancji bioaktywnych5
T-L-2Ocena właściwości antybakteryjnych nanocząstek zawartych w produktach kosmetycznych5
10
wykłady
T-W-1Nanotechnologia w przyrodzie2
T-W-2Wykorzystanie nanotechnologii w medycynie i diagnostyce.2
T-W-3Nanotechnologia w farmacji.2
T-W-4Nanotechnologia w kosmetologii.2
T-W-5Nanotechnologia w weterynarii.2
T-W-6Nanokorzyści vs. nanoryzyko.2
T-W-7Wpływ wybranych nanomateriałów na bakterie środowiskowe o wysokim potencjale biotechnologicznym3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.4
9
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie raportu z uzyskanych wyników6
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_W01
Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
BT_2A_W04, BT_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
BT_2A_U05C-1, C-2T-A-1, T-L-2, T-L-1M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
BT_2A_K03C-1, C-2T-W-6M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_W01
Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wykorzystywanych w nanotechnologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S-O8.2_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
  5. Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
  6. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
  7. Miguel Gama Fernando Dourado Stanislaw Bielecki, Bacterial Nanocellulose - From Biotechnology to Bio-Economy, Elsevier, 2016, 1st Edition
  8. Bernd H.A. Rehm, Microbial Production of Biopolymers and Polymer Precursors, Caister Academic Press, UK, 2009
  9. S. Kalia, B.S. Kaith, I. Kaur, Cellulose Fibers: Bio-and Nano-Polymer Composites, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka wybranych nanoczastek stosowanych w biologii, medycynie i farmacji5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie bionanopolimerów jako nośniki do immobilizacji substancji bioaktywnych5
T-L-2Ocena właściwości antybakteryjnych nanocząstek zawartych w produktach kosmetycznych5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nanotechnologia w przyrodzie2
T-W-2Wykorzystanie nanotechnologii w medycynie i diagnostyce.2
T-W-3Nanotechnologia w farmacji.2
T-W-4Nanotechnologia w kosmetologii.2
T-W-5Nanotechnologia w weterynarii.2
T-W-6Nanokorzyści vs. nanoryzyko.2
T-W-7Wpływ wybranych nanomateriałów na bakterie środowiskowe o wysokim potencjale biotechnologicznym3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie raportu z uzyskanych wyników6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.2_W01Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanotechnologia w przyrodzie
T-W-2Wykorzystanie nanotechnologii w medycynie i diagnostyce.
T-W-3Nanotechnologia w farmacji.
T-W-4Nanotechnologia w kosmetologii.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.2_U01Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka wybranych nanoczastek stosowanych w biologii, medycynie i farmacji
T-L-2Ocena właściwości antybakteryjnych nanocząstek zawartych w produktach kosmetycznych
T-L-1Wykorzystanie bionanopolimerów jako nośniki do immobilizacji substancji bioaktywnych
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wykorzystywanych w nanotechnologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S-O8.2_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-6Nanokorzyści vs. nanoryzyko.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0