Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Matematyka stosowana I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Ewert-Krzemieniewski <Stanislaw.Ewert-Krzemieniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,20,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaawansowane metody matematyczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teorią przestrzeni wektorowych.
C-2Nabycie przez doktoranta umiejętności znalezienia informacji naukowych na temat własności przestrzenie wektorowych i ich zastosowania.
C-3Wskazanie doktorantom potrzeby ciągłego i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiazywanie zadań ilustrujących i utrwalajacych materiał z wykładów.9
9
wykłady
T-W-1Przestrzenie wektorowe i ich przekształcenia liniowe. Reprezentacja macierzowa przekształcenia liniowego. Diagonalizacja macierzy. Zastosowania. Postać kanoniczna Jordana. Iloczyn skalarny. Bazy ortonormalne. Rozkłady macierzy.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Analiza literatury i poszerzenie wiedzy z wykładów.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
24
wykłady
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.11
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdzanie wiedzy w zakresie efektów czastkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w zakresie założonych efektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O04_W01
Student zna definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
ISD_4-_W01C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O04_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
ISD_4-_U06C-2T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O04_K01
Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K01C-3T-W-1, T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O04_W01
Student zna definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Doktorant prezentuje wyniki bez umiejetności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O04_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Doktorant prezentuje wyniki bez umiejetności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O04_K01
Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
2,0
3,0Doktorant potrafi zaprezentować wyniki pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander Graham, Nonnegative matrices and applicable topics in linear algebra 1987, 1987
  2. Groetsch, C.W., Kink, J.T., Matrix methods and applications, 1986
  3. Bellman Richard, Introduction to Matrix Analysis, McGraw-Hill Book Company, Inc., 1960
  4. Kłopotowski Jacek, Algebra liniowa, wydawnictwo SGH, Warszawa, różne wydania
  5. Kłopotowski jacek, Ekes Maria, Zbiór zadań z algebry liniowej, 2006, różne wydania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiazywanie zadań ilustrujących i utrwalajacych materiał z wykładów.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przestrzenie wektorowe i ich przekształcenia liniowe. Reprezentacja macierzowa przekształcenia liniowego. Diagonalizacja macierzy. Zastosowania. Postać kanoniczna Jordana. Iloczyn skalarny. Bazy ortonormalne. Rozkłady macierzy.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Analiza literatury i poszerzenie wiedzy z wykładów.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.11
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O04_W01Student zna definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teorią przestrzeni wektorowych.
Treści programoweT-W-1Przestrzenie wektorowe i ich przekształcenia liniowe. Reprezentacja macierzowa przekształcenia liniowego. Diagonalizacja macierzy. Zastosowania. Postać kanoniczna Jordana. Iloczyn skalarny. Bazy ortonormalne. Rozkłady macierzy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdzanie wiedzy w zakresie efektów czastkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w zakresie założonych efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant prezentuje wyniki bez umiejetności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O04_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez doktoranta umiejętności znalezienia informacji naukowych na temat własności przestrzenie wektorowych i ich zastosowania.
Treści programoweT-A-1Rozwiazywanie zadań ilustrujących i utrwalajacych materiał z wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdzanie wiedzy w zakresie efektów czastkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w zakresie założonych efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant prezentuje wyniki bez umiejetności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O04_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-3Wskazanie doktorantom potrzeby ciągłego i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć naukowych.
Treści programoweT-W-1Przestrzenie wektorowe i ich przekształcenia liniowe. Reprezentacja macierzowa przekształcenia liniowego. Diagonalizacja macierzy. Zastosowania. Postać kanoniczna Jordana. Iloczyn skalarny. Bazy ortonormalne. Rozkłady macierzy.
T-A-1Rozwiazywanie zadań ilustrujących i utrwalajacych materiał z wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdzanie wiedzy w zakresie efektów czastkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w zakresie założonych efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi zaprezentować wyniki pracy zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0