Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Seminarium interdyscyplinarne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium interdyscyplinarne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakres wiedzy wynikający z programu studiów wybranej dyscypliny naukowej. Znajomość nowożytnego języka obcego (j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z obcojęzycznych źródeł informacji naukowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz przygotowania rozprawy doktorskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1W ramach modułu seminarium interdyscyplinarne doktorant zobowiązany jest co najmniej raz w roku wygłosić referat na forum Szkoły Doktorskiej lub na konferencji naukowej. W referacie powinny być zawarte postępy pracy doktorskiej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminarium.30
A-S-2Przygotowanie prezentacji.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B08_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania prezentacji w dziedzinie i dyscyplinie związanej tematycznie z przygotowywaną rozprawą doktorską. Doktorant ma pogłębioną wiedzę z dziedziny nauki związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi.
ISD_4-_W01, ISD_4-_W02, ISD_4-_W03, ISD_4-_W06, ISD_4-_W07, ISD_4-_W08C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B08_U01
Doktorant potrafi krytycznie oceniać publikacje naukowe w obszarze prowadzonych badań: ocenić i uzasadnić ich znaczenie, wskazać oryginalne elementy i praktyczne zastosowania. Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej. Doktorant potrafi w sposób klarowny przedstawić i wyjaśnić przedmiot swoich badań naukowych.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04, ISD_4-_U06C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B08_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje się samodzielnością myślenia i niezależnością poglądów w dyskusji naukowej oraz potrafi merytorycznie i krytycznie ocenić wystąpienia naukowe kolegów doktorantów.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K04C-1T-S-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B08_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania prezentacji w dziedzinie i dyscyplinie związanej tematycznie z przygotowywaną rozprawą doktorską. Doktorant ma pogłębioną wiedzę z dziedziny nauki związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi.
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B08_U01
Doktorant potrafi krytycznie oceniać publikacje naukowe w obszarze prowadzonych badań: ocenić i uzasadnić ich znaczenie, wskazać oryginalne elementy i praktyczne zastosowania. Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej. Doktorant potrafi w sposób klarowny przedstawić i wyjaśnić przedmiot swoich badań naukowych.
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B08_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje się samodzielnością myślenia i niezależnością poglądów w dyskusji naukowej oraz potrafi merytorycznie i krytycznie ocenić wystąpienia naukowe kolegów doktorantów.
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. McGowan, Bill., LinkTraf w sedno : jak mówić, aby przekonać, MT Biznes, cop. 2014., Warszawa, 2014
  2. Duarte, Nancy, Współbrzmienie : znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Helion, Gliwice, 2012
  3. LinkLenar, Paweł, Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych, Helion/One press, Gliwice, 2008

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1W ramach modułu seminarium interdyscyplinarne doktorant zobowiązany jest co najmniej raz w roku wygłosić referat na forum Szkoły Doktorskiej lub na konferencji naukowej. W referacie powinny być zawarte postępy pracy doktorskiej.30
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminarium.30
A-S-2Przygotowanie prezentacji.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B08_W01Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania prezentacji w dziedzinie i dyscyplinie związanej tematycznie z przygotowywaną rozprawą doktorską. Doktorant ma pogłębioną wiedzę z dziedziny nauki związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
ISD_4-_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
ISD_4-_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę zaawansowaną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W07Posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz przygotowania rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1W ramach modułu seminarium interdyscyplinarne doktorant zobowiązany jest co najmniej raz w roku wygłosić referat na forum Szkoły Doktorskiej lub na konferencji naukowej. W referacie powinny być zawarte postępy pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B08_U01Doktorant potrafi krytycznie oceniać publikacje naukowe w obszarze prowadzonych badań: ocenić i uzasadnić ich znaczenie, wskazać oryginalne elementy i praktyczne zastosowania. Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej. Doktorant potrafi w sposób klarowny przedstawić i wyjaśnić przedmiot swoich badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań, - formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz przygotowania rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1W ramach modułu seminarium interdyscyplinarne doktorant zobowiązany jest co najmniej raz w roku wygłosić referat na forum Szkoły Doktorskiej lub na konferencji naukowej. W referacie powinny być zawarte postępy pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B08_K01Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje się samodzielnością myślenia i niezależnością poglądów w dyskusji naukowej oraz potrafi merytorycznie i krytycznie ocenić wystąpienia naukowe kolegów doktorantów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz przygotowania rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1W ramach modułu seminarium interdyscyplinarne doktorant zobowiązany jest co najmniej raz w roku wygłosić referat na forum Szkoły Doktorskiej lub na konferencji naukowej. W referacie powinny być zawarte postępy pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności na seminariach, wystąpień na konferencjach oraz prezentacji wyników własnych na seminariach.
3,5
4,0
4,5
5,0