Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.3
T-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego3
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin. Ewaluacja działalności naukowej.3
T-W-4Bibliometria: wskaźniki bibliometryczne3
T-W-5Praca nad artykułem naukowym: struktura, dobre praktyki3
T-W-6Procesy edytorskie w czasopsimach naukowych.3
T-W-7Otwarty dostęp: typy licencji, plan S, plany zarządzania danymi.3
T-W-8Prezentacja wyników naukowych: typy wystąpień, zasady wizualizacji danych, podstawy DTP.3
T-W-9Indywidualny Plan Badawczy: zalecenia i dobre praktyki.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Analiza literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie elementów indywidualnego planu badawczego15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad indywidualnym planem badawczym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie elementów indywudialnego planu badawczego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
ISD_4-_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B01_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05C-1T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
2,0
3,0Przedstawienie indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B01_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Komisja do spraw etyki w nauce, Koeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa, 2017
  2. Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
  3. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967, 1
  4. Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve
  5. Harasimczyk J., Cieniuch J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł ALA, Liberi Libri, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.3
T-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego3
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin. Ewaluacja działalności naukowej.3
T-W-4Bibliometria: wskaźniki bibliometryczne3
T-W-5Praca nad artykułem naukowym: struktura, dobre praktyki3
T-W-6Procesy edytorskie w czasopsimach naukowych.3
T-W-7Otwarty dostęp: typy licencji, plan S, plany zarządzania danymi.3
T-W-8Prezentacja wyników naukowych: typy wystąpień, zasady wizualizacji danych, podstawy DTP.3
T-W-9Indywidualny Plan Badawczy: zalecenia i dobre praktyki.3
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Analiza literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie elementów indywidualnego planu badawczego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_W01Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin. Ewaluacja działalności naukowej.
T-W-4Bibliometria: wskaźniki bibliometryczne
T-W-5Praca nad artykułem naukowym: struktura, dobre praktyki
T-W-6Procesy edytorskie w czasopsimach naukowych.
T-W-9Indywidualny Plan Badawczy: zalecenia i dobre praktyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad indywidualnym planem badawczym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie elementów indywudialnego planu badawczego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_U01Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań, - formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-4Bibliometria: wskaźniki bibliometryczne
T-W-5Praca nad artykułem naukowym: struktura, dobre praktyki
T-W-6Procesy edytorskie w czasopsimach naukowych.
T-W-8Prezentacja wyników naukowych: typy wystąpień, zasady wizualizacji danych, podstawy DTP.
Metody nauczaniaM-2Projekt - praca nad indywidualnym planem badawczym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie elementów indywudialnego planu badawczego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B01_K01Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego
T-W-7Otwarty dostęp: typy licencji, plan S, plany zarządzania danymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad indywidualnym planem badawczym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie elementów indywudialnego planu badawczego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0