Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Praktyka dydaktyczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Praktyka dydaktyczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych. Opcjonalnie przygotowanie pedagogiczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P02_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
ISD_4-_W01, ISD_4-_W06, ISD_4-_W08C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P02_U01
potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
ISD_4-_U02, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04, ISD_4-_U06C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P02_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K05C-1T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P02_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P02_U01
potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P02_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kraśniewski A., Kształcenie, (w:) Polskie Szkolnictwo Wyższe, stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Okraj Z., Nowe techniki twórczej dyskusji w szkole wyższej: propozycje –aplikacje- ewolucja, (w:) Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka Akademicka – wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2014
  3. Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.), w edukacji akademickiej, szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2010

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.30
30

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P02_W01Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
ISD_4-_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę zaawansowaną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P02_U01potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P02_K01Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0