Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Praktyka dydaktyczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Praktyka dydaktyczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR3 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych. Opcjonalnie przygotowanie pedagogiczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P01_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
ISD_4-_W01, ISD_4-_W06, ISD_4-_W08C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P01_U01
potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
ISD_4-_U02, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04, ISD_4-_U06C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_P01_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K05C-1T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P01_W01
Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P01_U01
potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_P01_K01
Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kraśniewski A., Kształcenie, (w:) Polskie Szkolnictwo Wyższe, stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Okraj Z., Nowe techniki twórczej dyskusji w szkole wyższej: propozycje –aplikacje- ewolucja, (w:) Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka Akademicka – wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2014
  3. Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.), w edukacji akademickiej, szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2010

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.30
30

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P01_W01Doktorant ma wiedzę związaną z metodyką i metodologią prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w kształceniu. Doktorant ma wiedzę z zakresu upowszechniania wyników działalności naukowej, także w formie spopularyzowanej oraz zna podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
ISD_4-_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę zaawansowaną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P01_U01potrafi przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_P01_K01Doktorant ma kompetencje do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów Doktornat jest gotów do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka programowa dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 30 godz. Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć w liczbie 30 godz. rocznie w jednostce, w której prowadzone są badania związane z dyscypliną, w której doktorant realizuje kształcenie w szkole doktorskiej; prowadzenie zajęć może nie dotyczyć doktorantów realizujących doktorat we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, na podstawie decyzji dyrektora szkoły doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sparwozdanie z prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0