Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość dla naukowca:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość dla naukowca | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstw typu start-up. |
C-2 | Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt przedsięwzięcia biznesowego typu start-up - działania wstępne przy tworzeniu koncepcji (pomysł, zespól, aspekty organizacyjne, finsnsowe, rynkowe itp.) | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up | 2 |
T-A-3 | Wartości dla klienta i ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Wybór metod testowania hipotez. | 2 |
T-A-4 | Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanej firmie start-up. Sposoby finansowania przedsięwzięcia na etapie tworzenia i funkcjonowania po uruchomieniu. Montaż finansowy. | 2 |
T-A-5 | Przygotowanie całości projektu planowanej firmy start-up w formie opisu. Praca całego zespołu nad koncepcją start-up w formie pisemnej i prezentacji multimedialnej. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przemiany i wyzwania gospodarki światowej i ich oddziaływanie na przedsiębiorczość XXI w. | 2 |
T-W-2 | Decyzje przedsiębiorstw na rynkach dóbr i zasobów oraz ich uwarunkowania. Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach. | 2 |
T-W-3 | Przedsiębiorczość w różnych ujęciach. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. | 2 |
T-W-4 | Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu. Wybrane aspekty ochrony własności intelektualnej. | 2 |
T-W-5 | Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa | 2 |
T-W-6 | Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 9 |
A-A-2 | Zaliczenie koncepcji firmy start-up. | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji koncepcji firmy start-up w formie opisu. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 12 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Zaliczenie. | 1 |
A-W-4 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 4 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Indywidualne konsultacje. |
M-4 | Analiza studiów przypadków. |
M-5 | Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA07_W01 doktorant ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up | ISD_4-_W07, ISD_4-_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
SD_3-_SzDA07_W02 doktorant ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem typu start-up i nowym rozwiązaniem (w zakresie finansowania rozwoju technologii/produktu oraz przedsiębiorstwa, ochrony własności intelektualnej, strategii rynkowej, marketingowej | ISD_4-_W07, ISD_4-_W08 | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA07_U01 doktorant na poziomie podstawowym potrafii rozpoznać i sprawdzić możliwości technologiczne na potrzeby ich rynkowego wykorzystania oraz wybrać sposób zorganizowania przedsiębiorstwa technologicznego i niezbędne strategie - ochrony własności intelektualnej, rozwoju produktów/technologii, wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek, strategię marketingową i strategię finansową dla nowego przedsiębiorstwa technologicznego | ISD_4-_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA07_K01 doktorant wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych i rozwiązywania przez naukowców problemów społeczno-gospodarczych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom | ISD_4-_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA07_W01 doktorant ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up | 2,0 | |
3,0 | Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDA07_W02 doktorant ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem typu start-up i nowym rozwiązaniem (w zakresie finansowania rozwoju technologii/produktu oraz przedsiębiorstwa, ochrony własności intelektualnej, strategii rynkowej, marketingowej | 2,0 | |
3,0 | Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie. Dysponując wiedzą na tym poziomie wykonał, pracując w grupie, projket przedsiębiorstwa technologicznego (przy wydatnej pomocy nauczyciela). Podczas sprawdzania wiedzy popełnia pewne błędy merytoryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA07_U01 doktorant na poziomie podstawowym potrafii rozpoznać i sprawdzić możliwości technologiczne na potrzeby ich rynkowego wykorzystania oraz wybrać sposób zorganizowania przedsiębiorstwa technologicznego i niezbędne strategie - ochrony własności intelektualnej, rozwoju produktów/technologii, wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek, strategię marketingową i strategię finansową dla nowego przedsiębiorstwa technologicznego | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazal w podstawowym zakresie zdolność do zastosowania uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how do przeanalizowania i wykonania zadania wraz innymi osobami ( w grupie) i rozwiązania problemów związanych z tym zadaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA07_K01 doktorant wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych i rozwiązywania przez naukowców problemów społeczno-gospodarczych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje w dostatecznym stopniu zdolność do realizowania zaangażowanej i kreatywnej postawy przedsiębiorczego naukowca, który jest gotów dzięki uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how rozwiązywać problemy społeczne i gospodarcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Blank S., Dorf B., Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2013, Wydanie tej pozycji z 2018 r. występuje jako eAudiobook.
- Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, Wydanie 2 zaktualizowane, Wydanie dostępne w wersji elektonicznej na stronie: http://nowybiznes.edu.pl/s/p/artykuły/85/85/PdA%202010pdf
- Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębirczośc i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
- Filar E., Skrzypek J., Biznes plan, Poltext, Warszawa, 2002
- Grycuk A., Wybrane narzedzia wspierania start-upów w Polsce, Studia BAS, 2019, nr 2(58), s. 153-181
- Piecuch T., Przedsiębiorczośc. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2013
- Skala A., Start-upy. Wyzwania dla zarządzania i edukacji, edu.Libri, Kraków-Legionowo, 2018
- Nielson N. H., Finansowanie startupów, Helion, Gliwice, 2018
- Ries E., Droga startupu. Metoda sukcesu, Helion, Gliwice, 2018
Literatura dodatkowa
- Allen K., Entrepreneurship for Scienists and Engineers, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2009
- Ostwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
- Maurya A., Runninglean: Iterate from Plan A to Plan That Works, O'Reilly, Boston, 2012